10 september 2013 - Nissan presenteert tijdens de IAA de compleet nieuwe generatie van de X-Trail. Het model zal in ons land zowel het huidige model als de Qashqai+2 opvolgen en komt begin volgend jaar op de markt.
Vlak na de millenniumwisseling lanceerde Nissan de X-Trail in Azië en Europa. De hoekige lijnen van de riante SUV vielen dermate goed in de smaak dat de latere generatiewissel nauwelijks verandering bracht. Anderzijds zorgde het ervoor dat het contrast met de grotere Murano en de later onder de X-Trail geïntroduceerde Qashqai en Qashqai +2 behoorlijk groot werd. Ondertussen hadden de Amerikanen en Canadezen in datzelfde segment compleet andere Nissans om uit te kiezen. De Rogue onder andere, die meer gemeen heeft met de Murano. Nissan heeft genoeg van dat onsamenhangende aanbod en daarom wordt de nieuweling, die opnieuw X-Trail heet, een product voor wereldwijde verkoop. Een visie die we bij meerdere merken terugzien.
Boemerang
Een gevolg van deze strategie is dat de enigszins hoekige lijnen verdwijnen. Het lijkt tevens dat Nissan de nieuwe X-Trail ietwat meer richting de Murano heeft getrokken. Zijn boemerangvormige neus, kloeke achterlichten en gewelfde wielkasten zorgen dan weer voor een persoonlijke uitstraling. Uiteraard wordt de X-Trail leverbaar met zeven zitplaatsen, zodat niemand op de Europese markt de matig presterende Qashqai+2 zal missen.
Bomvol elektronica
Standaard zal de nieuwe X-Trail voorzien worden van voorwielaandrijving, maar aandrijving op alle wielen blijft wel degelijk een optie. Moderne elektronica komt hierbij overigens een handje helpen. En dat is niet het enige, want de X-Trail krijgt een intelligente ophanging die het wegdek voor de auto leest en de dempers meteen afstelt op wat er komen gaat. Een soortgelijk systeem kennen we van de nieuwe Mercedes-Benz S-klasse. Naast de actieve ophanging heeft Nissan het nieuwe model tevens met een arsenaal aan sensoren en camera’s uitgerust die meehelpen om ongelukken te vermijden.
Details onbekend
De nieuwe X-Trail komt volgend jaar al op de markt, maar voorlopig blijft Nissan alle details onder de pet houden. We denken enkele van de bestaande benzine- en dieselmotoren in de motorsteunen terug te vinden, maar bevestiging daarop krijgen we niet van de Japanners. Alleen over de komst van een CVT-transmissie, voor wie liever lui dan moe is, wordt minder geheimzinnig gedaan.