10 september 2013 - De Optima brengt Kia nog niet wat het bedrijf ervan had gehoopt. Althans, daar lijkt de wel erg vroege facelift voor de grote Koreaanse middenklasser op aan te sturen. Bovendien bleef het niet bij enkel een setje andere mistpitten.
Andere koplampen met daarin voortaan de LED-dagrijverlichting, mistlampen à la de pro_cee’d GT, compleet herontworpen bumpers, gewijzigde achterlichten alsook nieuwe wielen en verschillende updates voor het interieur duiden erop dat Kia niet zoveel vertrouwen meer had in de Optima zoals hij in 2011 op de Europese markt kwam. Het prefacelift-model leek ook als twee druppels water op de Amerikaanse versie, terwijl deze vernieuwde generatie daar meer afstand van doet. En dat kan in Europa wel eens het verschil betekenen.
Grotere schermen
Zoals zonet al even aangehaald heeft Kia ook binnenin enkele schijnbaar benodigde vernieuwingen doorgevoerd. De displays zijn grafisch van een hogere kwaliteit en voortaan ook een stuk groter. Van 3,5 naar 4,3 inch ging het scherm in het instrumentarium die daardoor meer informatie kan weergeven. Verder is er een nieuw stuurwiel en ging zelfs de middenconsole op de schop. Het 7 inch grote centrale scherm wordt vanaf heden omringd door een paneel met een likje pianolak, terwijl de schakelaars voortaan luxer zijn afgewerkt met een satijn-metaal finish of wederom een hoogglans zwarte verf.
Stiller
Motorisch is er nog steeds te kiezen uit twee varianten: de 1.7-diesel en de Hybrid met 2.0 liter benzine. Krachtiger en schoner zijn beide krachtbronnen niet geworden, maar wel komen hun trillingen en geluidsproducties door verbeterde isolatie minder sterk door in het interieur. De diesel beschikt voortaan zelfs over dikkere vloermatten om de Optima stiller te krijgen.Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com