10 september 2013 - De presentatie van de Niro op de IAA wordt benut om de publieke opinie en mogelijke interesse in de B-segmenter te peilen. Maar volgens Niro-ontwerper Gregory Guillaume is ie best realiseerbaar als de consument dat zou willen. Kom maar op!
Vanzelfsprekend bluft Guillaume enigszins en is de kans dat Kia deze Niro in huidige vorm gaat voortbrengen nihil. Maar deze Niro is wel de inspiratie op komende B-segment modellen van het merk. Een week geleden presenteerden de Koreanen het robuust ogende studiemodel. Was de aangereikte informatie over de Niro toen nog behoorlijk summier te noemen, nu maakt Kia meer details over hun conceptcar openbaar. Met zijn lengte van 4,20 meter, breedte van 1,85 meter en hoogte van 1,58 meter heeft de Niro relatief compacte afmetingen gekregen. Hij staat op een compleet nieuw platform dat eveneens de basis zal vormen voor toekomstige B-segment-modellen van Kia.
Agressief uiterlijk
De Niro heeft qua looks veel weg van een Dakar-rallywagen. De diepzwarte lak in combinatie met het roestvrijstalendak en de 20 inch vijfspaaks velgen zorgen er voor dat de Niro een potig voorkomen heeft. De asymmetrishe luchtinlaten herkennen we van een ander studiemodel waar de Koreanen ons lekker mee maakten, de Provo. Opvallend zijn de plexiglas spiegels met geïntegreerde achteruitrijcamera’s, alsmede de achterlichtunits die zich met de achterklep omhoog bewegen. Dit om licht te schijnen op de met koolstofvezel afgewerkte bagageruimte. Toegang tot het interieur wordt verschaft door de markante vleugeldeuren.
Stoer binnenste
En ook die binnenzijde van de Niro maakt een stoere indruk maar moet tegelijkertijd vooral een premium gevoel geven. Het riante gebruik van ‘Volcano Black’ leer en aluminium knoppen en schakelaars moet dat gevoel onderschrijven. De uit één geheel vervaardigde stoelen in een 2+2 opstelling stammen uit de Provo, maar zijn voorzien van andere stoffering. De volledig verstelbare aluminium pedalen en het lederen stuurwiel moeten zorgen voor de perfecte zitpositie. Kijkt de bestuurder voor zich dan ziet hij een digitaal instrumentarium voorzien van alle gegevens en data. Aanvullende informatie is te vinden op een extra scherm in de middenconsole. Met dit scherm bestaat de mogelijkheid om live beelden van videocamera’s aan de voor en achterzijde op te nemen en te bekijken. Tevens omvat het onder andere een entertainmentsysteem, Bluetooth functies en de voertuiginstellingen. Opvallend zijn de twee op het oog versterkende buizen tussen de transmissietunnel en het dashboard. Bij een lichte aanraking van de linker buis, onthult zich de startknop en de bediening van de transmissie.
Aandrijflijn
De Niro krijgt de beschikking over een 1.6 liter T-GDi turbomotor met 160 pk. In combinatie met een zeventraps-automatische transmissie met dubbele koppeling wordt hiermee de voorwielen aangedreven. Wanneer de achterwielen een verzoek doen om extra grip, springt er een 45 pk sterk elektrisch-hybride systeem bij. Dit vermogen wordt gegenereerd door het terugwinnen van remenergie.Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com