5 september 2013 - De IAA van 2007 stond bij Citroën ook al in het teken van de C-Cactus. Dit vreemdsoortige studiemodel fronste menig wenkbrauw met zijn aparte bolle vormen en grote smoel. Gebaseerd op die conceptcar toont de Franse autobouwer ons nu de nieuwe Cactus. Een toonbeeld van de nieuwe C-lijn die in 2014 zal worden gelanceerd.
Citroën doet graag nogal vaag. Zes jaar geleden warmde het altijd al eigenaardige merk ons al met evenzo nietszeggende beelden op als vorige week in voorbereiding op de Cactus 2.0. Met twee teaserfoto’s en hints als ‘airbump’ en ‘touch me’ poogde Citroën ons lekker te maken met hun nieuwste conceptcar, maar we hadden geen idee wat we ermee aan moesten. Nu de auto is onthuld valt alles dan toch nog op z’n plaats.
Wat voor C-lijn?
Alhoewel... we beginnen met een stukje onduidelijkheid. Citroën noemt de Cactus, een compacte hatchback-achtige, een ´voorbode van een nieuwe C-lijn´. Onze prangende vraag is vervolgens: C-lijn is de zin van C-segment of C-lijn in het kader van een nieuwe productlijn, bijvoorbeeld de opvolger van de C3? Het is ons namelijk ten gehore gekomen dat die B-segmenter geen opvolger krijgt. Echter, de buitenmaten van de Cactus corresponderen (4,21 meter lang, 1,75 meter breed) weer met die van de C4, die pas nog compleet nieuw ontwikkeld is en nog in de bloei van z´n leven zit. Met al die C´s wordt het er niet duidelijker op.
Airbump
Hoe dan ook, zo zonder middenstijl, zijruiten en achteruit is de Cactus een opvallende verschijning. Volgens Citroën schetst daarbij vooral het front een beeld van die nog mysterieuze toekomstige C-lijn. Die neus kenmerkt zich door gladde oppervlakken en vloeiende lijnen. Ook zien we koplampen met LED-verlichting ingebouwd in een zogeheten "Airbump". Deze Airbumps beschermen de carrosserie in geval van een aanrijding door met krasbestendige en geïntegreerde luchtcapsules schokken op te vangen. Je moet er maar opkomen.
Reiskoffers
Door het gebruik van natuurlijke en authentieke materialen moet het interieur van de Cactus elegantie, rust en ruimte uitstralen. Met een grote comfortabele sofa in het achterhoofd ontwierpen de designers de stoelen die bekleed zijn met gemêleerd katoen en plantaardig gelooid ‘Camelleer’, dat ook op stuur en dashboard pronkt. De portiergrepen en de opbergruimte boven het dashboard doen op hun beurt denken aan een reiskoffer. Ook werd er een nog ruimtelijker gevoel gecreëerd door het zwevende dashboard.
Touch Me
Om nog meer gevoel van ruimte te creëren heeft Citroën tevens al het overbodige weggelaten. Zo is het instrumentenpaneel verruild voor een 7 inch scherm en alle bedieningsknoppen maakten plaats voor een 8 inch touch(me) screen dat toegang biedt tot airconditioning, audio en navigatie, maar ook alle rijhulpsystemen. Motorisch gezien zal de Cactus voorzien zijn – hoe kan het ook anders – een hybride-aandrijflijn. Deze aanjager combineert perslucht en hydraulica met een benzinemotor. Hij draagt de naam Hybrid Air en zou niet meer dan drie liter per kilometer lusten.
Zoals gezegd zal de Cactus Concept te zien zijn op de stand van Citroën op de IAA Frankfurt.