4 september 2013 - Dook enkele maanden geleden de nieuwe Toyota Aygo al op, nu weet de derivaat van Citroën, de C1, zijn neusje voor de camera's te prikken. Overigens is het niet helemaal duidelijk of er weer een Japans-Franse samenwerking aan de gang is.
Ondanks de enorme successen samen zou Toyota niet zitten te springen om opnieuw de samenwerking aan te gaan met PSA. Maar het fijne hiervan weet eigenlijk niemand, dus laten we het voor nu op een sterke roddel houden zo lang hierover niet meer duidelijkheid is verkregen. Dit gezegd hebbende, afgaande op de eerste beelden van de nieuwe Aygo en de Citroën C1 op deze foto’s merken we verdacht veel gelijkenissen tussen de twee op. Zo’n beetje de gehele profiellijn van beide kleintjes komt overeen.
Eigen kracht
Tot zover het gekibbel over dit duo. Of ze, alsook de Peugeot 107, nu wel of niet wederom dezelfde technische basis bevatten, alle drie de fabrikanten zullen toch grotendeels van hun eigen kracht uitgaan. Bij de C1 zal dat hoogstwaarschijnlijk weer bestaan uit schattige, maar modernere ronde vormen, op frivoliteit gebracht met ludieke details. De nieuwe Toyota Aygo lijkt een stuk strakker te worden en het valt nog te bezien wat Peugeot met de toekomstige 107 doet. Die hebben we nog niet kunnen betrappen namelijk.
Hoog niveau
Aandacht zal ongetwijfeld ook uitgaan naar mooiere materialen en een hoge afwerkingsgraad. Want dat laat bij het huidige PSA/Toyota-trio nogal te wensen over, zelfs voor het A-segment. Bovendien zal het Citroën en consorten niet ontgaan zijn ontgaan dat het VAG-trio oprukt in de verkooplijsten. Maximale binnenruimte en prettigere rijeigenschappen realiseren zullen zodoende vast ook hoog op het interne wensenlijstje staan. Niet dat de C1, Aygo en 107 hierop slecht presteren, maar de up!, Mii en Citigo hebben op dit gebied de lat wel erg hoog gelegd. En dat tegen vergelijkbare prijzen.
Wanneer de Citroën C1 aantreedt is nog niet bekend. Wij denken dat dat nog wel een klein jaartje duurt.