11 februari 2008 - Renault treedt toe tot het segment van compacte SUV´s met de Renault Koleos. De Koleos is ontwikkeld in samenwerking met Nissan waardoor men van veel 4x4-kennis kon profiteren. Renault combineert de kenmerken van een 4x4 met het ruimte-aanbod van een compacte MPV en de rij-eigenschappen van een sedan.
Vijf jaar na de ondertekening van het alliantiecontract tussen Renault en Nissan en vier jaar na de oprichting van het merk Renault Samsung motors in Korea, lanceerde Renault een project voor een vierwielaangedreven wagen, en dat met twee doelstellingen: het Renault-gamma in het C-segment aanvullen met respect voor de filosofie van het merk. Daarbij definieerde Renault het productconcept, zorgde voor het design van de wagen, stelde het bestek over de uitrusting op en leverde de dieselmotoren. Nissan leverde de 4x4-aandrijving, de technologie voor de SUV en de benzinemotoren en voerde de tests uit. Renault Samsung Motors tot slot verzekert de productie van de toekomstige Renault Koleos voor de hele wereld. Als basis voor de ontwikkeling en productie heeft Renault gebruik gemaakt van het C-platform waarop ook de X-trail wordt gebouwd.
Herkenbaar design
Het design van de Koleos vormt geen verrassing. In 2006 presenteerde Renault al de Koleos Concept. Het productiemodel deelt duidelijk designkenmerken met de eerder gepresenteerde conceptcar. Volgens Renault oogt de Koleos als een echte 4x4, maar in geen enkel opzicht agressief. De voorzijde neemt het designthema van Renault over: het logo geflankeerd door twee luchtinlaten en moderne koplampen.
Ruim interieur
In het interieur zien we ronde, vloeiende vormen. Met zijn golfvormige onderste lijn lijkt het dashboard enigzins te zweven. Zoals we van Renault inmiddels gewend zijn is het interieur ruim en voorzien van praktische zaken. Het interieur is rijkelijk voorzien van opbergvakken. Een gekoeld dashboardkastje (15 liter) , een opbergruimte met uitneembare mand in de middenconsole en een lade onder de passagiersstoel zorgen voor de nodige opbergruimte. Verder zien we opbergvakken onder de vloer van de bagageruimte en zijn er tafeltjes met bekerhouders leverbaar voor de achterpassagiers. Om ook grote spullen kwijt te kunnen kan de achterbank in ongelijke delen worden neergeklapt. De standaard 450 liter inhoud wordt dan vergroot tot 1.380 liter. Wie echt lange spullen wil vervoeren kan de voorstoel plat klappen. Om het laden te vergemakkelijken beschikt de Renault Koleos over een dubbele achterklep. Door het onderste deel neer te klappen vergemakkelijkt men het transport van lange voorwerpen. Wanneer de auto stilstaat, kunnen twee personen (maximaal 200 kg) op de opengeklapte onderzijde zitten. Wat uitrusting betreft is de Koleos met recht een moderne SUV. Zaken als een uitgebreid audio-/navigatiesysteem, een optionele Bose-geluidsinstallatie, Bluetooth-telefoonvoorbereiding en een iPod-aansluiting behoren tot de mogelijkheden.
Motorengamma
Het motorengama wordt gevormd door twee dieselmotoren en één benzinekrachtbron. Het dieselgamma bestaat uit een 150 en 175 pk sterke variant van de 2.0 dCi-motor. Met een koppel van respectievelijk 320 en 360 Nm moeten de motoren voor voldoende trekkracht zorgen. De 2.5 liter benzinemotor is goed voor een vermogen van 170 pk en een koppel van 226 Nm. De 150 pk sterke 2.0 dCi-motor is verkrijgbaar met twee- en vierwielaandrijving en kan naar keuze aan een manuele of automatische zesversnellingsbak worden gekoppeld. De versie met 175 pk wordt enkel aangeboden met manuele zesversnellingsbak en vierwielaandrijving. Naargelang de markt zal de benzinemotor worden geleverd met een manuele zesversnellingsbak en/of een continu variabele transmissie (CVT).
Japanse 4x4-expertise
Het onderstel van Koleos is aangepast aan terreingebruik dankzij een bodemvrijheid van 206 mm (188 mm voor de dieselversies) en een op- en afrijhoek van respectievelijk 27° en 31°. Veel van de kennis die Nissan op 4x4-gebied heeft opgedaan is in de Koleos verwerkt. De vierwielaandrijving is dan ook door de Japanners ontwikkeld. Daarbij wordt het koppel automatisch verdeeld over de voor- en achteras. In normale omstandigheden gaat het koppel enkel naar de voorwielen. Zodra de wagen echter grip of aandrijfkracht verliest, gaat een deel van het koppel naar de achtertrein. In ‘extreme’ omstandigheden wordt het koppel zelfs gelijk verdeeld over beide assen. Voor die verdeling zorgt een elektronisch koppelingsmechanisme, beheerd door het nieuwste ‘All Mode 4x4-i’ systeem dat Nissan voor de nieuwe X-Trail ontwikkelde. Bij beperkte grip (sneeuw, slijk, aarde, zand) kan de bestuurder de 4x4-modus elektronisch inschakelen om 50% van het koppel met behulp van een schakelaar op het dashboard naar de achtertrein te sturen. De transmissie kan op vraag van de bestuurder ook in de tweewielaangedreven modus worden vergrendeld. De Koleos beschikt tevens over een wegrijhulp die ook erg nuttig kan zijn in het dagelijkse verkeer. Dat systeem wordt automatisch geactiveerd op hellingen van meer dan 10% en voorkomt dat de wagen achteruit rolt bij het wegrijden. Om ook het terreinrijden veiliger te maken, beschikt de Renault Koleos bovendien over een afdaalhulp. Die functie kan men met behulp van een toets op de middenconsole activeren. Zo houdt de wagen op hellingen van 10% of meer automatisch een afdaalsnelheid van 7 km/u aan zonder dat de bestuurder moet afremmen.
Productie in Korea
De productie van de Renault Koleos zal plaats vinden in de Renault Samsung Motors fabriek in het Koreaanse Busan. In maart zal de auto zijn debuut beleven op de Autosalon van Genève en nog dit jaar staat de Koleos bij de dealers.Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com