2 september 2013 - Alfa Romeo heeft haar MiTo voor modeljaar 2014 naar de beautysalon gestuurd. En niet zonder resultaat, want met een nieuw neusje, enkele veranderingen aan het interieur en een nieuwe motor kan de compacte Italiaan weer even mee.
Met een aantal kleine cosmetische wijzigingen moet de Alfa MiTo er weer even tegenaan kunnen. Naast een chromen omlijsting voor de grille heeft de Italiaanse B-segmenter vooral van binnen een opfrisbeurt gekregen. Naar gelang de uitvoering kunnen de stoelen in nieuwe kleurstellingen geleverd worden en het nieuwe, 5 inch grote aanraakgevoelige scherm is voortaan voorzien van het bekende Uconnect-systeem. Uconnect wordt beschikbaar met of zonder navigatiesysteem van TomTom en heeft altijd de mogelijkheid om verschillende apparaten te koppelen via Bluetooth, USB of AUX. Het streamen van audio en het voorlezen van inkomende berichten worden ook mogelijk door de integratie van dit systeem. Daarnaast wordt er bij verschillende uitvoeringen verschillende dashboards geleverd. Alles om het personaliseren van de MiTo naar een zo hoog mogelijk plan te tillen.
0.9 TwinAir
De techneuten hebben ook nog een verrassing in petto. In de motorbeugels van de MiTo kan namelijk nu ook de 0.9 TwinAir met 105 pk gehangen worden. De 145 Nm sterke tweecilinder-benzinemotor kennen we al uit onder andere de Fiat 500L en voorziet de MiTo van een verbruik van slechts 4,2 l/100 km en een uitstoot van 99 g/km. Net niet genoeg voor 14% bijtelling, maar daar heeft Alfa Romeo de 1.3 JTDm, een 85 pk sterke dieselmotor, voor. Gekoppeld aan een handgeschakelde versnellingsbak met zes verzetten haalt de MiTo-diesel een topsnelheid van 184 km/h en de sprint vanuit stilstand naar 100 km/h duurt 11,4 seconden.
De licht opgefriste Alfa Romeo MiTo debuteert op de IAA in Frankfurt en wordt kort daarna op de trein naar de dealers gezet. Prijzen volgen nog.