zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
autonieuws
 

Lesje MPV tekenen: Ford S-Max Concept

 

28 augustus 2013 - Oké, over de futuristische middenconsole hebben we zo onze twijfels, maar voor de rest staat hier gewoon de nieuwe Ford S-Max zoals die ergens in de loop van 2014 te koop zal zijn. En net als in 2005 geeft Ford nog maar eens een lesje in hoe de auto-industrie een (full-size) MPV zou moeten tekenen.

We herinneren het ons nog goed. In 2005 brak Ford met de Sport Activity Vehicle Concept, de latere S-Max, alle ongeschreven regels die de auto-industrie er op nahield over hoe een grote MPV vormgegeven moest worden zonder aan functionaliteit te verliezen. De S-Max was ruim, praktisch, functioneel, modern en bovenal, hij reed ook nog eens erg goed. Het publiek omarmde hem dan ook massaal en dat vele jaren lang. Want op één facelift na hebben we vandaag de dag nog steeds met diezelfde S-Max van doen. Door het verschuiven van de consumentenwensen is het MPV-segment behoorlijk ingezakt en scoort de S-Max niet meer zo goed als vroeger, maar dat weerhield Ford niet om er een vervolg aan te geven. En hoe! We zeggen het niet gauw, maar deze nieuwe S-Max Concept zou wel eens voor een opleving in de MPV-klasse kunnen betekenen.



Stijlvol
Intussen zijn we wel wat gewend, dus zo revolutionair als destijds komt de S-Max Concept niet meer op ons over. Zie de S-Max Concept vooral als een doorontwikkeling op de huidige, eerste generatie. Nog even herkenbaar en gelikt als altijd, maar dan voorzien van Ford’s hedendaagse familiegezicht à la die van Aston Martin, scherpere (vouw)lijnen en daar waar mogelijk – het moet natuurlijk wel praktisch blijven – is het potlood net even wat strakker vast en vluchtiger gehanteerd. Een uiterst stijlvolle MPV is het resultaat.

Glasplaat
Het interieur is eveneens een evolutie en daarbij is opvallend dat Ford een keer niet heeft gekozen voor een boerenleger aan knoppen. Het dashboard oogt modern, maar toch ook overzichtelijk en opgeruimd door juist het gemis aan knoppen. Twee dingen die opvallen. Ten eerste het grote centrale scherm waarachter Ford’s multimediasysteem SYNC schuilgaat; het is wat slecht te zien, maar het lijkt alsof Ford het display daarvan en een deel van het dashboard met een groot glazen ornament met elkaar heeft willen versmelten. Een ander detail dat opvalt is de grote draaiknop op de middentunnel waarmee de transmissie kan worden bediend. Die knop zelf en met name de letters P, R, N, D verklappen al dat de S-Max Concept is gekoppeld aan een automaat. Even later lezen we in het persbericht dat deze op zijn beurt weer fungeert als doorgeefluik naar de gloednieuwe 1.5 Ecoboost-viercilinder.

Features voor 4 tot 7 personen
Wisselen van twee naar drie zitrijen en vice versa zou met een simpele druk mogelijk zijn dankzij de Thin Seat Technology. Bovendien beschikt de S-Max Concept over een ‘intelligente’ tweede zetelrij die het in- en uitstappen vergemakkelijkt met een centrale plaats die wegklapt in de vloer Zoals je van een moderne auto mag verwachten – en helemaal van Ford die het betaalbaar maken van innovatieve technologie continu propagandeert – is de S-Max Concept eveneens voorzien van talloze snufjes. SYNC noemden we zonet al even en vormt zoals het merk zelf zegt ‘het zenuwcentrum van alle aansluitmogelijkheden in de auto’. De bestuurder en z’n maximaal zes passagiers kunnen hiermee onder andere (draadloze) internetten en naar hun favoriete muziek luisteren of video’s kijken via een dockingstation voor een tablet. In combinatie met MyFord en SYNC Applink is er de mogelijkhedenom smartphone-apps van een groeiend aantal serviceproviders (Spotify, Kaliki, Glympse, Aha) met de stem te bedienen en zo meer muziek, nieuws, gepersonaliseerde informatie en locatie- en navigatieopties in de auto te integreren. Het Dual-View Display in de middenconsole geeft de bestuurder en voorpassagier bovendien verschillende beelden op hetzelfde scherm. Zo krijgt de bestuurder belangrijke informatie zonder dat hij wordt afgeleid, terwijl de voorpassagier tegelijk een film kan bekijken.

Is er een dokter in de buurt?!
Best bijzonder, zo niet een wereldprimeur is de zogeheten ECG Heart Rate Monitoring Seat. Zoals de deze bestuurderstoel vrij vertaald naar het Nederlands al zegt registreert deze de hartslag van de bestuurder om vervolgens gegevens over de hartactiviteit vast te leggen die anders in medische centra moeten worden gemeten. Het systeem kan bovendien worden gekoppeld aan Ford SYNC om medische experts op afstand te waarschuwen bij abnormale activiteit of in geval van nood zelfs de actieve veiligheidssystemen activeren en de besturing overnemen. De functie Glucose Level Monitoring (controle van het glucoseniveau) is nog zo’n permanente huisarts aan boord. Dit systeem kan namelijk ouders waarschuwen wanneer een slapend kind achterin een diabetesaanval krijgt. Hoe, dat legt Ford helaas niet uit. De meer bekende functies die het beste voor hebben met het welzijn van de inzittenden bestaan zoal uit Pre-Collision Assist dat voetgangers detecteert en de auto automatisch afremt bij een dreigende aanrijding en Active Park Assist. Die laatste kennen we van het haaks op de weg kunnen parkeren, parkeerplaatsen uit te rijden en het waarschuwen van de bestuurder voor aankomend dwarsverkeer (Cross Traffic Alert). De Ford S-Max Concept debuteert op de IAA in Frankfurt. Over een productiemodel wordt officieel met geen woord gerept, maar kijkend naar het verleden en het feit dat de studie nogal productierijp oogt lijkt dat slechts een kwestie van geduld te zijn.Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com

 
 Doorsturen   Reageer

 

Laatste autonieuws

  Mercedes-AMG EQS 53 is een olifant. Maar wel een snelle olifant.
  Skoda voert druk op Volkswagen op met Enyaq iV Coupé
  Dit is de volledige elektrische Mercedes EQE! Denken we ...
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10