26 augustus 2013 - Sinds mensenheugenis levert Toyota met de Land Cruiser een onverwoestbare terreinbeul. Al 60 jaar buldert hij door bossen, bergen, woestijnen en andere onherbergzaam gebieden. En hij is daarin nog beter geworden nu hij is vernieuwd.
Met een markante nieuwe grille en hertekende lichtunits vóór en achter is het exterieur van de Land Cruiser flink aangepast. Volgens Toyota geven vooral de verticale lamellen in het front een stoerdere en krachtigere uitstraling aan de luxe-terreinbeul. Verder is er de keuze uit een nieuw 17 inch en 18 inch lichtmetaal en 4 nieuwe lakkleuren, te weten Attitude Black metallic, Light Cappuccino Brown metallic, Moss Green Mica en Pacific Blue metallic.
Ook het interieur is niet ongeroerd gelaten met nieuwe bedieningsorganen, een ander instrumentarium en een verbeterde afwerking. Daarnaast installeert Toyota een 4,2 inch kleurenscherm tussen de tellers dat informatie kan weergeven over de gereden hellingshoek, de beschikbare tractie per wiel en de twee sperdifferentiëlen.
Motoren
De Land Cruiser is beschikbaar als 3-deurs en 5-deursvariant. Motorisch gezien geeft Toyota je nog steeds de keuze uit een diesel- en benzineversie. De 3.0 liter viercilinder-diesel levert 190 pk en 420 Nm, terwijl de 4.0 liter V6-benzinemotor goed is voor 282 pk en 385 Nm aan koppel. Beide motoriseringen kunnen overigens aan gewicht trekken van 3.000 kilogram.
Terrein-systemen
Voor alle versies met 5-traps automatische transmissie is het Multi-Terrain Select-systeem (MTS) verkrijgbaar. Dit systeem biedt vijf programma’s voor optimale tractie op de meest uiteenlopende ondergronden en onder alle omstandigheden, terwijl het zogenoemde Crawl Control de bestuurder in staat stelt om zelfs de moeilijkste obstakels met de grootste precisie en controle te overwinnen. Zodra de MTS in werking is, geeft het 7-inch beeldscherm in de middenconsole de situatie rondom de auto weer met vier camera’s.
Verbeterd weggedrag
Ten slotte is ook het weggedrag van de Land Cruiser herzien. Met een aangepaste wielophanging en een upgrade voor de elektronische luchtvering moet de Toyota op zowel de weg als in het terrein optimaal zijn werk kunnen doen. Ook de schokdempers zijn verbeterd voor meer stabiliteit en comfort. Het Adaptive Variable Suspension-systeem (AVS) biedt de bestuurder de keuze uit de onderstelafstellingen Normaal, Comfort en Sport. In samenwerking met AVS is de elektrisch geregelde luchtvering achter zelfs in te stellen op vijf niveaus, zodat de koets zo vlak mogelijk blijft ongeacht de belading en het aantal inzittenden.
Toyota rept er zelf met geen woord over, maar wij vermoeden dat de vernieuwde Land Cruiser gewoon te zien is op de IAA. De marktlancering vindt waarschijnlijk nog voor 2014 tegen nader te volgen prijzen.