26 augustus 2013 - Dat de IAA in feite een Duitse autoshow is, daar heeft de Franse leeuw van de Peugeot een broertje dood aan. Die brult er volgende maand gewoon flink op los voor de RCZ R en ook deze nu geďntroduceerde dikke 308 R Concept.
We zouden kunnen zeggen dat Peugeot’s nieuwe conceptcar een RCZ R in het pak van de 308 is, maar daarmee doen de 308 R Concept eigenlijk tekort. De ingenieurs bij Peugeot hebben behoorlijk wat werk verzet om de 308 R Concept in de spotlights te krijgen. Zo is de met potige bumpers aangedikte carrosserie 30 millimeter breder dan de huis-tuin-en-keuken 308 en ligt hij een pittige 26 millimeter dichter tegen het asfalt. Dat lijkt in eerste instantie niet rigoreus, maar wanneer er vervolgens 19 inch wielen onder geschroefd worden krijgt dit ineens een heel ander gezicht.
Over een eigen gezicht gesproken. Die heeft de 308 R Concept zonder meer met z’n vuurrode voorzijde tegen een blauwzwart achterzijde. De twee kleuren lopen via de flanken aan de hand van de striping op de zijskirts in elkaar over, waarbij de schuine overgang tussen de kleuren is geïnspireerd op de extravagante Onyx.
Carbon
Hoewel er een productiemodel op de planning staat, is de 308 R Concept nu nog een conceptcar en dan mag het natuurlijk allemaal wat meer kosten. Om gewicht te besparen is Peugeot zodoende flink in de weer geweest met carbon. De portieren, de voorschermen, de zijpanelen en de dorpels, alsook de motorkap en de bumpers zijn allemaal uit dit dure en vederlichte materiaal opgetrokken. Eigenlijk zijn alleen het dak en de achterklep van de gewone 308 afkomstig.
Schakellui
Hoewel het niet bekend gemaakt is hoeveel kilo’s dat vele koolstofvezel scheelt, lijkt het met de prestaties sowieso wel snor te zitten. De 308 R beschikt namelijk, net als de RCZ R, over 270 pk en 330 Nm en dat uit een bescheiden slagvolume van 1.6 liter. Mede danzkij een turbocharger weet de THP-viercilinder al z’n koppel al bij 1.900 tpm ter beschikking te stellen en dit tot een hoge 5.500 tpm vast te houden. Dit belooft een schakellui blok te worden, maar gelukkig heeft Peugeot ervoor gekozen om de bestuurder lekker zelf te laten poken via een handmatige 6-versnellingsbak.
Interessant is ook het Torsen-differentieel op de vooras, dat voorkomt dat de aangedreven voorwielen een eigen leven gaan leiden als het gaspedaal abrupt tegen het schutbord getrapt wordt. Met name in bochten worden de voordelen van dit ´diff´ geplukt. Rustig met de 308 R Concept rijden kan natuurlijk ook, en dan uit de auto zich heel betaalbaar volgens Peugeot met een gemiddeld verbruik van 6,3 l/100 km. Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com