22 augustus 2013 - BMW maakt er in Frankfurt een waar (thuis)feestje van. Het merk kan maar beter veel beursvloeroppervlakte hebben afgehuurd, want deze X5 eDrive plug-in hybride moet ook nog bij het al vele autonieuws dat het op de IAA presenteert.
De x5 eDrive is BMW’s eerste plug-in hybride, die stroom uit de muur moet aftappen wanneer je de aandrijflijn optimaal wil benutten. Details zijn schaars en we weten zodoende niet hoe lang het duurt om de accu’s weer op te laden, maar BMW laat wel weten dat als ze vol met energie zitten er zo’n 30 kilometer geheel elektrisch kan worden gereden op de 95 pk sterke elektromotor. De andere motor – de hoofdkrachtbron – is een viercilinder met BMW’s bekende TwinTurbo-technologie. Hoeveel vermogen deze levert is (nog) niet bekendgemaakt. Gezien de opgegeven acceleratie van 0 naar 100 km/h doen we een gooi naar de ‘28i’-motorisering. In conventionele BMW’s levert die 245 pk.
14% bijtelling
De BMW X5 eDrive is feitelijk nog een concept, maar gezien de prototypes die reeds gesignaleerd zijn blijft het daar niet bij. Het zou zomaar kunnen dat hij in de loop van volgend jaar al bij de dealers staat. En dan is het hopen dat hij minder uitstoot dan 89 g/km aan CO2. Want dat zou betekenen dat hij in de bijtellingsklasse van 14% zou vallen. BMW houdt ons nog even in spanning door te melden dat de X5 eDrive ‘minder dan 90 g/km’ aan CO2-grammetjes uitblaast. Het laagste verbruik dat is te bereiken ligt op een eveneens schamele 3,8 l/100 km. Je moet dan wel de aangereikte adviezen om zo zuinig mogelijk te rijden opvolgen.
Tijdens de presentatie van de BMW X5 eDrive op de IAA verwachten we meer te horen.