21 augustus 2013 - Maar liefst 2,5 jaar na de introductie is de Focus Electric ook verkrijgbaar in ons land. Of je hem ook veel in het straatbeeld zal tegenkomen is een tweede, want de Nederlandse Ford-importeur prijst hem namelijk op een pittige € 39.990,-.
De aandrijflijn van de volledige elektrische Ford Focus Electric bestaat uit een elektromodule die een vermogen van 145 pk ontwikkelt. Twee lithium-ion accupakketten met een totale capaciteit van 23 kWh en een totaalgewicht van circa 300 kilo voeden de elektromotor en worden ten dele opgeladen door het regeneratieve remsysteem. Best innovatief is dat de accu’s, afhankelijk van de buitentemperatuur, met vloeistof worden gekoeld of verwarmd. Volgens Ford verloopt de temperatuurregeling op deze manier veel sneller en nauwkeuriger dan bij luchtkoeling. Hierdoor wordt een optimale bedrijfstemperatuur voor de accu’s gegarandeerd, resulterend in een zo groot mogelijke actieradius. Bij een normale rijstijl ligt die op circa 160 kilometer. Wanneer de adviezen van de zogeheten Brake Coach, een technologie die de bestuurder helpt om zo gelijkmatig mogelijk te remmen, nauwlettend opvolgt kan wellicht wat verder geraken.
Prestaties
Een accupakket van honderden kilo’s is natuurlijk niet bevorderlijk voor het stuurgedrag van een auto. Het kentekengewicht van de Focus Eletric bedraagt een zware 1.700 kilogram, toch beweert Ford dat de auto vrijwel net zo strak stuurt als een normale Focus en ook even ruim is voor inzittenden. De bagageruimte is wel wat kleiner met 237 liter. De acceleratie van 0 naar 100 km/h verloopt in 11,4 seconden, maar naar 80 km/h spurten zal als opvallend snel aanvoelen omdat de trekkracht van 250 Nm al 100% wordt ingezet zodra het gaspedaal wordt beroerd. De topsnelheid is met 137 km/h dan weer erg laag.
Opladen
Het opnieuw volledig opladen van de accu’s kan op drie manieren: via een kabel aan een bij huis geïnstalleerd vast oplaadstation (die de techneuten van de ANWB komen installeren). De oplaadtijd bedraagt via deze manier 6 à 7 uur. Optie twee is via een speciale kabel met een hogere ampère waarmee de laadtijd wordt verkort tot 3 à 4 uur. Wie geen gebruikmaakt van de speciale wallbox of kabels en de stekker aan de Focus Eletric gewoon in het stopcontact steekt, die moet zo’n 11 uur wachten voordat de accu’s weer vol zijn.
Twee dealers
In Noord-Amerika is de Ford Focus Electric al zo’n anderhalf jaar leverbaar. In Europa dus pas van nu, en in Nederland is dat bij slechts twee Ford-dealers. Dat zijn vooralsnog alleen Ford Ardea in Amsterdam en Ford Tigchelaar in Breda. Een keuze die bewust is gemaakt omdat ook Ford heel goed weet dat de vraag naar elektrische auto’s nog altijd erg gering is.
Meer in het vat
De productie van de Europese Focus Electric, die onlangs van start ging, vindt overigens ook op ons continent plaats, te weten in Saarlouis, Duitsland. En Ford grijpt deze gelegenheid graag meteen aan om te melden dat de range van Fords met een alternatieve aandrijflijn volgend jaar wordt uitgebreid met de Ford C-Max Energi Plug-in Hybrid. Daarna volgt nog de Mondeo Hybrid. Die zal dan ongeveer tegelijk komen met de (uitgestelde) nieuwe Mondeo.