zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
autonieuws
 

Vernieuwde Mercedes SL 63 en SL 65 AMG

 

8 februari 2008 - Na de gefacelifte Mercedes SL presenteert Mercedes-AMG nu de vernieuwde SL 63 en 65 AMG. De beide AMG-versies profiteren mee van de facelift die Mercedes voor de ´gewone´ SL heeft doorgevoerd. Tegelijkertijd debuteert er een automaat met dubbele koppeling voor de SL 63 AMG.

Mercedes heeft een grondige facelift doorgevoerd voor de SL-klasse. Het model kenmerkt zich onder meer door een compleet nieuw front, een gewijzigde achterzijde en een aangepast interieur. Onderhuids waren de wijzigingen van minder uitgebreide aard, maar de SL is wel weer helemaal bij de tijd. Tegelijkertijd is er bij Mercedes-AMG ook gewerkt aan twee nieuwe AMG-varianten. De bekende SL 63 en 65 AMG werden op tal van punten aangepast en profiteren van de verbeteringen die aan de ´gewone´ SL zijn doorgevoerd.



AMG-bodystyling
De beide AMG-versies onderscheiden zich uiterlijk dankzij de AMG-bodystyling. We zien een speciale motorkap, extra grote koelopeningen in de voorbumper, zijskirts en een speciale achterbumper. Daarbij zijn ook de sportuitlaten opnieuw vormgegeven en is de grote diffusor nu een opvallend designkenmerk. Ook de 19 inch lichtmetalen wielen met 255/35 banden op de voorwielen en 285/30 banden op de achterwielen zijn opvallend. In het interieur greep AMG de mogelijkheid aan om het sportstuurwiel opnieuw vorm te geven en ook het instrumentenpaneel verder te verfijnen. Uiteraard ontbreken met leer beklede AMG-sportstoelen niet. Optioneel levert Mercedes-AMG voortaan ook Airscarf, de speciale verwarming op nekhoogte waarbij warme lucht door de hoofdsteunen wordt geblazen. Hiermee is open rijden zelfs bij lagere temperaturen mogelijk.

SL 63 AMG (V8) / SL 65 AMG (V12)
Onder de motorkap is eigenlijk alles bij het oude gebleven. De SL 63 AMG wordt nog steeds aangedreven door de 6.3 liter V8-motor met een vermogen van 525 pk en een koppel van 630 Nm. Daarmee weet de open sportauto in slechts 4,6 seconden vanuit stilstand naar 100 km/h te sprinten en een topsnelheid van 250 km/h te behalen. De SL 65 AMG zorgt dankzij de 6.0 liter V12 biturbomotor nog steeds voor indrukwekkende cijfers; 612 pk en 1.000 Nm. Deze twaalfcilinder stelt de SL in staat om in 4,2 seconden vanuit stilstand de 100 km/h-grens te doorbreken en het pas bij 250 km/h voor gezien te houden. Uiterlijk onderscheidt de SL 65 AMG zich door de in mat zilver gespoten dwarsstrip aan de voorkant, het ‘V12 BITURBO’-opschrift op de voorspatborden en de AMG sportuitlaat met V12-styling. Verder zijn het de remmen van composietmateriaal en de speciale lichtmetalen wielen die de twaalfcilinder onderscheidend maken van de achtcilinder AMG-variant.

AMG Speedshift MCT-transmissie
Wel geheel nieuw en tevens redelijk uniek is de zeventraps AMG Speedshift MCT-transmissie die aan de SL 63 AMG wordt gekoppeld. Dit systeem combineert het sportieve en directe gevoel van een handgeschakelde versnellingsbak met het comfort van een automaat. De afkorting MCT staat daarbij voor Multi-Clutch Technology en kan worden gezien als een automaat met dubbele koppeling. Het hart van de AMG Speedshift MCT wordt gevormd door de natte startkoppeling die de gebruikelijke koppelomvormer vervangt. Daarmee is het mogelijk om supersnel te schakelen en vooral ook te accelereren. De automaat is instelbaar in vier rijstanden: C voor comfort, S voor sport, S+ voor sport plus en M (manual) voor handmatig. In de S-stand wordt zo’n 20 procent sneller geschakeld dan in de C-stand, terwijl het schakelen in het S+-programma nog eens 20 procent sneller gaat. De sportiefste stand is M, waarbij het schakelen nog slechts 100 milliseconden vergt. Supersnel terugschakelen door de versnellingen is een ander kenmerk van de nieuwe MCT-sporttransmissie. Zo kan er via de kickdown-functie van zeven naar vier of van vijf naar twee worden geschakeld. In de S-, S+- en M-stand is bij het terugschakelen de tussengasfunctie geactiveerd. Overigens is de SL 65 AMG gewoon uitgerust met de vijftraps AMG Speedshift tranmissie.

Sportinstellingen van de elektronica
Ook nieuw is de AMG DRIVE UNIT, de centrale regeleenheid voor de transmissie en alle assistentiesystemen. Met behulp van een draaiknop die zich links naast de schakelpook bevindt, kunnen de vier rijstanden worden gekozen en kan ook de nieuwe Race Start-functie in werking worden gesteld. Daaronder bevinden zich de schakelaars voor het ESP, de ABC-ophanging en een geheugenknop voor het opslaan van de geselecteerde rijstand en de afstelling van het onderstel. Het systeem doet denken aan MDrive dat BMW in de nieuwe M3 levert. De Race Start-functie verdient een speciale vermelding. Wanneer de auto stilstaat, moet de sportfunctie van het ESP worden gekozen en het rempedaal met de linkervoet worden ingedrukt. Wanneer dan het Race Start-programma geactiveerd is, verschijnt er een melding op het AMG-display. Via de stuurschakeling kan deze melding worden bevestigd en wanneer de bestuurder dan het gaspedaal volledig intrapt en het rempedaal loslaat, accelereert de SL 63 AMG met indrukwekkende kracht, als optie zelfs tot aan de topsnelheid. Hierbij hoeft er niet te worden geschakeld, daarvoor zorgt de AMG-transmissie.

AMG Performance Studio
Wie zijn of haar SL 63 AMG of SL 65 AMG nog verder wil individualiseren, kan kiezen uit exclusieve opties uit de AMG Performance Studio. Zo is er bijvoorbeeld een carbon-carrosseriepakket met koelopeningen in de voorbumper, zijspiegels, een spoiler en een diffusor-inzetstuk van carbon aan de achterkant. Ook een AMG performance-stuurwiel met een afgevlakte onderkant en een smallere diameter is leverbaar, evenals AMG-dorpelbescherming met witte verlichting en speciale 19-inch lichtmetalen AMG-velgen met dubbele spaken en banden in de maat 255/35 R 19 voor en 285/30 R 19 achter. Laatstgenoemde optie geldt overigens alleen voor de SL 63 AMG, want de SL 65 AMG heeft deze velgen en banden standaard.

Prijzen
Vanaf heden zijn de vernieuwde SL 63 AMG en SL 65 AMG te bestellen. De prijzen bedragen respectievelijk € 207.805,- en € 314.718,-.Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com

 
 Doorsturen   Reageer

 

Laatste autonieuws

  Mercedes-AMG EQS 53 is een olifant. Maar wel een snelle olifant.
  Skoda voert druk op Volkswagen op met Enyaq iV Coupé
  Dit is de volledige elektrische Mercedes EQE! Denken we ...
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10