zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
autonieuws
 

Subaru BRZ tS: een STI en toch ook niet

 

19 augustus 2013 - Enerzijds voelen we ons bedrogen, anderzijds hebben we het hier wel over een BRZ die nog lekkerder stuurt dan de normale uitvoering. Met gemengde gevoelens stellen we je dan ook de Subaru BRZ tS voor.

Subaru had een tweetal teasers de wereld in geslingerd waarop een detail van de BRZ te zien was en waarop voor de gelegenheid het befaamde STI-logo van Subaru Technica International prijkte. Afgaande op het verleden betekent dat vooral één ding: een turbocharger! Eentje die steevast voor een flinke dosis extra adrenaline zorgt. Maar is het even van een koude kermis thuiskomen nu Subaru eigenhandig de puzzel compleet heeft gemaakt. Want op de nieuw voorgestelde BRZ zit helemaal geen turbo. Hij is zelfs niet eens krachtiger dat de normale versie. Maar desalniettemin wel sneller. Een troost.





Veel aanpassingen
In plaats van een heuse BRZ STI te presenteren schuift Subaru de BRZ tS naar voren en waarbij die twee letters staan voor ‘tuned by STI’. Zodoende kon er (enigszins) gerechtvaardigd rijkelijk met STI-logo’s gestrooid worden, maar werden wij in feite op het verkeerde been gezet. Hiermee willen we echter niet zeggen dat Subaru niet zijn beste beentje heeft voorgezet om van de BRZ een nog heter scheurijzer te maken. Integendeel. De tS mag dan over evenveel peekaa’s beschikken als iedere andere BRZ met 200 pk, de ingenieurs van STI hebben wel het contact met de weg flink verbeterd. En daarvoor hebben ze werkelijk alles overboord gegooid. Veren, veerpoten, dempers, stabilisatorstangen, remmen, remklauwen, velgen en banden zijn allemaal specifiek voor de tS ontwikkeld. Ook het tractiesysteem VDS werd opnieuw geprogrammeerd en bij de tS garandeert Brembo de benodigde stopkracht.



Sound Creator
En het bleef niet bij onderhuidse aanpassingen zoals je ziet. Naast de logo’s links en rechts trakteert de tS op 18 inch lichtmetaal en weinig subtiele aerodynamische spoilers, waarvan de achtervleugel het meest in het oog springt. Bestuurder en naaste passagier zitten op zwaar geprofileerde sportstoelen en ook het stuurwiel laat weten dat dit een net wat scherpere BRZ is. Als je je ogen tijdens het rijden dicht zou doen, dan hoor je dat ook. Ergens in het motorcompartiment zit namelijk de zogenoemde Sound Creator en die versterkt het geluid van de viercilinder-boxermotor, zowel buiten als binnenin de auto. Klinkt het toch nog geweldig allemaal, ware het niet dat de BRZ tS in een oplage van slechts 500 stuks wordt gebouwd en enkel bedoeld is voor de thuismarkt.

Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com

 
 Doorsturen   Reageer

 

Laatste autonieuws

  Mercedes-AMG EQS 53 is een olifant. Maar wel een snelle olifant.
  Skoda voert druk op Volkswagen op met Enyaq iV Coupé
  Dit is de volledige elektrische Mercedes EQE! Denken we ...
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10