14 augustus 2013 - De teaser van gister maakte ons erg nieuwsgierig naar de GLA. Het zou echter nog een maand wachten zijn op de uiteindelijke onthulling op de IAA. Ware het niet dat Mercedes zijn enthousiastme ook niet kon bedwingen en de GLA toch maar alvast uit de doeken doet.
Lang hebben Audi en BMW met respectievelijk de Q3 en X1 de markt van de compacte premium-crossovers voor henzelf gehad. Maar vanaf maart volgend jaar krijgen ze dan toch serieuze weerstand van Mercedes’ nieuwste. Met een lengte van 4,42 meter, een breedte van 1,80 meter en een hoogte van 1,49 meter valt de GLA qua maatvoering precies tussen z’n grootste rivalen in, al is hij wel een stukje lager. Dat dit een gunstig effect heeft op de stroomlijn van de auto getuige een Cw-waarde van 0,29. Die is namelijk best laag voor een auto van dit formaat.
19 inch
Als lid van de A-familie is het design sterk gestoeld op dat van de A-klasse. Ook bij de GLA zijn er in de motorkap ‘powerdomes‘ geperst om dat krachtige voorkomen te creëren, terwijl de grille met de twee lamellen de breedte van de auto onderstreept. Vooral stoer is de optische bodembescherming en de contrasterende donkergrijze kunststofdelen rondom. Die moeten het SUV-karakter, of zoals je wilt het crossover-gehalte van de GLA benadrukken. Standaard sierlijsten completeren het zijaanzicht. Optioneel zijn aluminium dakrails leverbaar in hoogglans of gepolijst zwart en naar wens kan de GLA rollen op grote wielen met een maximale maat van 19 inch. Weer wat verder naar achteren zijn er volgens Mercedes-Benz specifieke SUV-features te vinden, zoals de robuuste beschermplaat op de tildrempel (ter bescherming tegen schades bij het in- en uitladen) en een optische bodembeschermplaat. Die laatste is leverbaar in hoogglans zwart, mat zilver of zilver met een schaduweffect.
Hout
Het interieur is op enkele aanpassingen na identiek aan dat de A-klasse. Mercedes prijst de hoge kwaliteitsbeleving van het geheel waarbij alle oppervlakken zijn voorzien van een zilverschaduw afwerking. Matte en glanzende ´3D-panelen´ moeten juist voor een mooi lichteffect zorgen en uiteraard zijn diverse details optioneel aan te passen met natuurlijke materialen als aluminium of hout. Standaard kijk je tegen kunststof aan, indien gewenst afgelakt met een likje pianolak. Voor de stoelbekleding is er leder en stof of een combinatie van beide. Sportstoelen met geïntegreerde hoofdsteunen zijn optioneel en wie een specifieke thema wenst kan kiezen uit de uitvoeringen Style, Urban en AMG.
Facebook
Als nieuwe Mercedes is de GLA als vanzelfsprekend klaar voor de toekomst. De auto is uit te rusten met de nieuwste generatie multimediasystemen die Das Haus in huis heeft en die beschikken allemaal over de laatste functionaliteiten, extra apps en een aangepast kleurendesign. Ook de Digital Drive Style app, dat samen met de Drive Kit Plus voor een integratie van een iPhone met de auto zorgt, is verder uitgebreid. Verder is er Siri-stembesturing en Glympse, dat de gebruiker de mogelijkheid biedt zijn huidige locatie te delen met andere personen. Extra functies zijn onder andere Facebook, Twitter, internetradio, AUPEO! persoonlijke radio en een navigatiesysteem van Garmin. Ook het COMAND Online multimediasysteem is verder verfijnd. De nieuwe generatie biedt een verbeterde, fotorealistische kaartweergave, een extra Bluetooth-profiel (bijvoorbeeld om internet toegankelijk te maken via iPhone), de weergave van afbeelding in BMP- en PNG-bestandsformaat en de realtime overdracht van verkeersinformatie via Live Traffic.
Aandrijflijnen
Dan de motoren. Vanaf november zijn er vier te bestellen: twee benzines en evenveel diesels. Aftrappen doet de GLA met de GLA 200. Deze bekende 1.6 liter viercilinder is goed voor 156 pk en 250 Nm. Over acceleratie- en verbruikscijfers laat Mercedes zich nog niet uit. Voor de 211 pk sterke GLA 250 doet het dat wel en die weet in 6,5 seconden naar de 100 km/h te spurten en een top van 235 km/h te bereiken. Het gemiddelde verbruik is vastgesteld op 7,1 l/100 km.
Zuiniger zijn de diesels. Zo verbruikt de GLA 200 CDI slechts 4,3 l/100 km bij 114 g/km, terwijl dit basismodel toch nog 136 pk en 300 Nm ontwikkelt. De krachtigste diesel is de GLA 220 CDI, die levert 170 pk en 350 Nm. Wat dit blok verbruikt krijgen we tijdens de officiële onthulling in Frankfurt te horen. Het schakelwerk kan verlopen via een manuele 6-bak of de 7G-DCT automaat met dubbele koppeling. Op de GLA 250, GLA 220 CDI en de 4Matic-uitvoeringen is die automatische transmissie standaard.
Offroad
Over vierwielaandrijving gesproken. De GLA-modellen met 4Matic beschikken over het specifieke DSR (Downhill Speed Regulation) en een offroad-transmissiestand. DSR kan worden geactiveerd door een knop op de middenconsole en helpt de bestuurder op veeleisende afdalingen door een langzame, handmatig instelbare snelheid te handhaven binnen de fysieke grenzen van de auto. Het systeem werkt samen met de besturingssystemen voor de motor, de transmissie en via doelgerichte remingrepen en past de schakelmomenten en acceleratiekarakteristieken aan de (offroad)omstandigheden aan.
In combinatie met Audio 20 CD (standaard) en COMAND Online (optie) kan het hoofdscherm een speciaal offroad-display tonen. De stuurhoek, het geselecteerde offroad-rijprogramma en een kompas worden op dat scherm weergegeven. De rolhoek in graden, het stijgings- of dalingspercentage in procenten en het inschakelen van Downhill Speed Regulation DSR zijn er eveneens op af te lezen.
De nieuwe Mercedes-Benz GLA is vanaf november te bestellen voor nog onbekende prijzen. De levering komt in maart 2014 op gang.