zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
autonieuws
 

Adam eerste met Opel's nieuwe 3-cilinderturbo

 

7 augustus 2013 - Opel haalt de bezem serieus door haar motorenpalet en dat was hoognodig. Na de 1.6 SIDI-benzine en evenzo grote CDTI-diesel is een compacte 3-cilinder turbobenzine de volgende gloednieuwe motor. Hij debuteert in de Adam.

Opel volgt de trend en gooit een cilinder overboord en compenseert dat met turbodruk. De nieuwe motor heeft een geringe inhoud van 1.0 liter, maar ontwikkelt desondanks een potige 115 pk. Het maximumkoppel bedraagt 166 Nm en wordt vastgehouden tussen 1.800 en 4.700 tpm. De motor krijgt ook de beschikking over een nieuwe handbak. Die heeft zes versnellingen en kan tot 220 Nm trekkracht verzetten. Een waarde die aangeeft dat de transmissie duidelijk is ontwikkeld om dienst te doen in de kleine Opels.



Stabiele loop
Het in aluminium gegoten blokje maakt gebruik van de modernste technologieën. Uiteraard is er directe brandstofinspuiting, maar er zijn ook vier kleppen per cilinder, een in de cilinderkop geïntegreerd uitlaatspruitstuk en waterkoeling voor de turbolader. Ook een arsenaal aan geluids- en trillingsbeperkende maatregelen zijn er getroffen. Motoren met een oneven aantal cilinders zijn van nature immers in onbalans. Meer geavanceerde motorsteunen en geluidsisolatie in de motorkapafdekking zijn de goedkoopste camouflagetechnieken. Opel integreerde tevens een balansas. Die wordt aangedreven door een ketting met omgekeerde vertanding en draait in het oliecarter met dezelfde snelheid als de nokkenas. Het gros van de trillingen wordt op die manier geneutraliseerd.

Eerst Adam
De Opel Adam krijgt – enigszins toepasselijk – als eerste de nieuwe driepitter. Op exacte specificaties is het nog wachten, maar Opel laat al we weten dat ‘de CO2-emissie onder de 100 g/km-drempel duikt’. Een bijtelling van 20% is daarmee verzekerd. Om in aanmerking te komen voor 14% bijtelling (en daarmee hogere verkoopaantallen) dient het blokje per 1 januari 2014 schoner te zijn dan 89 g/km. Of dat erin zit horen we tijdens de IAA in Frankfurt, evenals de carrière van de huidige, atmosferische 1.2 en 1.4 liters met de komst van deze nieuwe 3-cilinder op de tocht staan.Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com

 
 Doorsturen   Reageer

 

Laatste autonieuws

  Mercedes-AMG EQS 53 is een olifant. Maar wel een snelle olifant.
  Skoda voert druk op Volkswagen op met Enyaq iV Coupé
  Dit is de volledige elektrische Mercedes EQE! Denken we ...
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10