1 augustus 2013 - Land Rover is gestart met een testpilot rond een elektrisch aangedreven offroader. Zoals aangekondigd wordt er getest met zes prototypes van de in maart onthulde Defender EV. En die moet zijn mannetje staan als ieder andere Defender.
Onder de noemer "Eden Project" zet Land Rover zijn beste beentje voor om eveneens een steentje bij te dragen aan een beter milieu. Een goed voorbeeld hiervan is de recente overstap van staal naar aluminium bij het construeren van de nieuwe Range Rover en Range Rover Sport. Honderden kilo´s per model werd daarmee bespaard, met een lager brandstofverbruik tot gevolg. Maar er wordt ook gekeken naar voor Land Rover ongebruikelijke methodes, te weten elektrische aandrijflijnen. Zo stelde het merk in Genève een elektrische Defender voor. Niet als regelrecht realisatieproject – want daar durft het merk (nog) niet aan – maar als testlaboratorium voor andere, meer asfaltgezinde Land Rovers en Range Rovers.
Fluisterstil werkpaard
Om in de echte wereld te onderzoeken of een elektrische aandrijflijn past binnen het plaatje dat iedere Land Rover voor ogen heeft wordt de Defender EV tijdens het publiekelijke testwerk niet voorgetrokken. Sterker, het is juist de Defender EV die er flink aan moet trekken. De 4 wagons die aanhaken hebben een totaalgewicht van liefst 12 ton en kunnen tot 60 personen vervoeren. Om de uitdaging nog groter te maken, laat Land Rover de hele combinatie regelmatig de heuvels van Cornwall beklimmen. Met 330 Nm aan onmiddellijke trekkracht zou dat geen probleem moeten vormen. De 360 Nm sterke 2.2-diesel in een Defender 110 doet dit kunstje immers met speels gemak.
Regeneratie
Door een specifiek aangepast All Terrain Responce System moet de EV ook in het ruige terrein moeiteloos in het spoor van een ronkende Defender kunnen blijven. Dit houdt hij zo’n 100 kilometer vol op een vol accupakket. Wordt er regelmatig een steile afdaling getrotseerd, dan staat de EV wat minder snel zonder sap. Bij een actief Hill Descent Control wordt namelijk tot 80 procent van de kinetische energie teruggewonnen voor hergebruik.