zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
autonieuws
 

Elektrische Defender moet eraan geloven

 

1 augustus 2013 - Land Rover is gestart met een testpilot rond een elektrisch aangedreven offroader. Zoals aangekondigd wordt er getest met zes prototypes van de in maart onthulde Defender EV. En die moet zijn mannetje staan als ieder andere Defender.

Onder de noemer "Eden Project" zet Land Rover zijn beste beentje voor om eveneens een steentje bij te dragen aan een beter milieu. Een goed voorbeeld hiervan is de recente overstap van staal naar aluminium bij het construeren van de nieuwe Range Rover en Range Rover Sport. Honderden kilo´s per model werd daarmee bespaard, met een lager brandstofverbruik tot gevolg. Maar er wordt ook gekeken naar voor Land Rover ongebruikelijke methodes, te weten elektrische aandrijflijnen. Zo stelde het merk in Genève een elektrische Defender voor. Niet als regelrecht realisatieproject – want daar durft het merk (nog) niet aan – maar als testlaboratorium voor andere, meer asfaltgezinde Land Rovers en Range Rovers.





Fluisterstil werkpaard
Om in de echte wereld te onderzoeken of een elektrische aandrijflijn past binnen het plaatje dat iedere Land Rover voor ogen heeft wordt de Defender EV tijdens het publiekelijke testwerk niet voorgetrokken. Sterker, het is juist de Defender EV die er flink aan moet trekken. De 4 wagons die aanhaken hebben een totaalgewicht van liefst 12 ton en kunnen tot 60 personen vervoeren. Om de uitdaging nog groter te maken, laat Land Rover de hele combinatie regelmatig de heuvels van Cornwall beklimmen. Met 330 Nm aan onmiddellijke trekkracht zou dat geen probleem moeten vormen. De 360 Nm sterke 2.2-diesel in een Defender 110 doet dit kunstje immers met speels gemak.



Regeneratie
Door een specifiek aangepast All Terrain Responce System moet de EV ook in het ruige terrein moeiteloos in het spoor van een ronkende Defender kunnen blijven. Dit houdt hij zo’n 100 kilometer vol op een vol accupakket. Wordt er regelmatig een steile afdaling getrotseerd, dan staat de EV wat minder snel zonder sap. Bij een actief Hill Descent Control wordt namelijk tot 80 procent van de kinetische energie teruggewonnen voor hergebruik.

Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com

 
 Doorsturen   Reageer

 

Laatste autonieuws

  Mercedes-AMG EQS 53 is een olifant. Maar wel een snelle olifant.
  Skoda voert druk op Volkswagen op met Enyaq iV Coupé
  Dit is de volledige elektrische Mercedes EQE! Denken we ...
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10