27 januari 2008 - Mercedes presenteert de CLC, de opvolger van de C Sportcoupé. Het model is grondig gerestyled, voorzien van modernere techniek en moet een jonge doelgroep aan gaan spreken. Mercedes wil met de CLC de concurrentie aangaan met premium hatchbacks.
De CLC heeft dan wel een nieuwe naam, hij is nog steeds gebaseerd op de vorige C-klasse Sportcoupé. Mercedes vermeldt hier wel trots bij dat hun ingenieurs meer dan 1.100 onderdelen nieuw hebben ontwikkeld of verfijnd. Het meest opvallend is natuurlijk het nieuwe front, dat geheel in lijn is met zijn grote broer; de C-klasse en dan vooral de Avantgarde-modellen waarbij de ster in de grille is opgenomen. Ook aan de achterzijde is de wagen opnieuw vormgegeven en dat is wel even wennen. We zien nieuwe achterlichtunits en een ander derde remlicht. Deze moet met zijn LED-lampjes de breedte van de auto benadrukken, aldus Mercedes. Met zijn nieuwe uitstraling positioneert Mercedes de auto ook opnieuw. De concurrentie bestaat voornamelijk uit premium hatchbacks als de BMW 1-serie, Audi A3 en Volvo C30.
Vier- en zescilinders beschikbaar
De CLC-klasse zal geleverd worden met viercilindermotoren en twee zescilinders, waarbij het vermogen uiteenloopt van 122 pk tot 272 pk. Alle motoren zijn verfijnd en leveren in de meeste gevallen meer vermogen en verbruiken ze minder. In alle gevallen wordt er standaard een handgeschakelde zesversnellingsbak geleverd, maar er kan ook voor een automaat gekozen worden. Bij de viercilindermotoren is dat een vijftraps automaat en bij de V6-modellen kan de zeventraps automaat 7G-TRONIC bij besteld worden. In combinatie met het sportpakket is er ook de mogelijkheid om de automaat te bedienden met knoppen aan het stuur.
Sportpakket met Dynamic Steering
Voor wie de wagen nog niet sportief genoeg vindt heeft Mercedes het sportpakket ontwikkeld. Dit pakket omvat onder andere 18 inch lichtmetalen velgen, brede banden, koplampen met zwart gekleurde randen binnenin, een sportonderstel met verlaagde carrosserie, een met leer bekleed sportstuurwiel en donker gekleurd geborsteld aluminium voor de afwerking in het interieur. Ook het nieuwe Dynamic Steering-systeem is onderdeel van het sportpakket. Dit systeem zorgt ervoor dat stuurverhouding varieert, afhankelijk van de uitslag van het stuurwiel, zodat het stuurwiel slechts licht behoeft te worden gedraaid om een bocht te nemen. Mercedes zegt dat de Sportcoupé hierdoor spontaner op stuurbewegingen reageert, waarmee ook het rijgedrag sportiever wordt.
Vanaf mei bij de dealer
Van de eerste Sportcoupé zijn er in zeven jaar 320.000 van verkocht. Veel van deze klanten waren nieuw voor Mercedes en zijn ondertussen doorgegroeid naar duurdere modellen. Mercedes ziet de nieuwe CLC daarom als ideale instapper voor wie nog niet bekend is met het merk. Vanaf mei kunnen toekomstige kopers de auto bij de Mercedes dealers bekijken. De prijzen volgen binnenkort.Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com