15 juli 2013 - Na een tweetal eerdere teasers maakt Skoda nu zelf de puzzel van de Rapid Sportback compleet. De nieuwe Rapid-variant houdt het midden tussen een hatchback en een stationwagen en mikt op een publiek dat graag praktische binnenruimte wenst, maar daarvoor niet de traditionele weg wil bewandelen. Een beetje het principe van de Audi A3 Sportback.
Skoda is de laatste tijd als een dolle nieuwe modellen aan het lanceren. De gloednieuwe Octavia, de gefacelifte Superb, een Octavia RS en nu dan deze Rapid Spaceback. In dit rijtje is de nieuweling nogal een vreemde eend in de bijt. De Spaceback is geen traditionele hatchback, noch een klassieke station en ook geen liftback. Hij snoept van alle drie een beetje, zonder de ‘kannibaal’ van de Fabia Combi uit te hangen. Dat zie je terug in de hoeveelheid bagageruimte. Normaliter is er 415 liter voor handen. De maximale bagageruimte meet 1.380 liter. Ter vergelijk: de Fabia Combi is bedeeld met respectievelijk 505 en 1.485 liter.
Lichtdoorlatend interieur
Op basis van deze foto’s zou je het niet zeggen, maar de Spaceback is een forse 18 centimeter korter dan de vierdeurs Rapid. De inzittenden zullen daarvan niets van merken zegt Skoda, want de Spaceback heeft dezelfde 2,6 meter lange wielbasis. Het gevoel van ruimte is zelfs groter dankzij een optioneel panoramisch dak dat helemaal van de voor- tot de achterruit loopt. Nog meer (zon)licht wordt binnengelaten als dit glazen dakpaneel wordt besteld in combinatie met de extra grote design-achterruit. Het getinte glas van die ruit loopt in dat geval ongeveer tien centimeter verder door naar beneden dan dat van de standaardruit. Aan de hand van een zwarte spoiler lijkt het optisch dat het - feitelijk tweedelige - glasoppervlak uit één groot geheel bestaat.
Dubbele laadvloer
De Spaceback mag dan geen volwaardige stationwagen zijn, hij beschikt wel over soortgelijke handigheidjes. Zo is de laadvloer op twee hoogteniveaus in te stellen om plaats te kunnen bieden aan spullen van verschillende groottes. Verder zijn er als rasechte Skoda natuurlijk de bekende Simply Clever-oplossingen: de ijskrabber in de tankklep, het vak voor een veiligheidshesje onder de bestuurdersstoel, de tweezijdig bruikbare bagagemat en de afvalbakjes in de portieren. Andere voorbeelden zijn de houder voor parkeerkaartjes, de multimediahouder, bekerhouders voor- en achterin en een hoedenplank die verticaal achter de achterbank is op te bergen. Op de optielijst staan Xenon-koplampen, een bandenspanningscontrolesysteem, mistlampen met corner-functie en ook hill hold control.
Zuinige Greenline
Er zullen zes motoren verkrijgbaar zijn, vier benzinemotoren en twee dieselmotoren met vermogens variërend van 75 tot 122 pk. Skoda heeft het dan natuurlijk over de 1.2 TSI (75, 90 en 105 pk), de 1.4 TSI met 122 pk en de 1.6 TDI, goed voor 105 pk. De tweede, even grote dieselmotor is de extra zuinige en schone maar toch krachtige Greenline. Die debuteert in de Spaceback, levert 5 pk meer en verbruikt maar 3,8 l/100 km bij een gemiddelde CO2-uitstoot van 99 g/km. Een zakelijke bijtelling van 20% is daarmee gegarandeerd.Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com