zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
autonieuws
 

Technische details BMW i3 blootgelegd

 

10 juli 2013 - Geen exterieurfoto's, want die zijn voor 29 juli aangekondigd. Maar BMW i heeft al wel vrijwel alle technische details van de volledig elektrische i3 uit de doeken gedaan. De auto staat nog dit jaar bij de dealers voor een prijs van ´om en nabij de 40.000 euro´.

De i3 van BMW’s nieuw opgerichte ‘groene’ submerk BMW i belooft een interessant product te worden. De i3 revolutionair noemen gaat wellicht wat ver, maar vooruitstrevend is de auto zeker. Het is het eerste grotendeels van carbon gemaakte model van BMW i dat zich naar eigen zeggen volledig richt op duurzame mobiliteit. De stadsauto is vanaf de tekentafel ontwikkeld voor elektrische aandrijving en dat gaf de ontwerpers volledige vrijheid op het gebied van design en de plaatsing van de elektrische systemen. Efficiëntie, duurzaamheid, rijplezier en toch een ruim interieur kunnen daarom prima door een deur, claimen de makers.



Lineaire krachtsopbouw
De aandrijving van de i3 bestaat uit een achterin gemonteerde elektromotor met 170 pk en 250 Nm. Mede dankzij deze constructie en de aandrijving op de achterwielen is er een perfecte gewichtsverdeling van 50/50 gerealiseerd. De motor zelf weegt slechts 50 kg en weet de i3 in een vlotte 7,2 seconden naar de 100 km/h te snellen. Over de tussenacceleratie van 80 naar 120 km/h wordt 5 seconden gedaan en ook dat zal zich uiterst geleidelijk voltrekken, want BMW heeft de vermogensoutput tot in de hogere toerenregionen lineair afgestemd. De overbrenging geschiedt via een eentraps-transmissie die uiteindelijk bij 150 km/h ophoudt als doorgeefluik.

Normale versie
De i3 is ideaal voor stedelingen, zegt BMW. De directe stuurrespons en een kleine draaicirkel van slechts 9,86 meter maken de auto makkelijk te manoeuvreren tussen druk verkeer. De specifiek ontworpen wielen met smalle 155 mm-banden hebben een minimale rolweerstand en dat draagt weer bij aan een hogere actieradius. Op een volle accu moet de i3 een afstand van 130 tot 160 kilometer kunnen afleggen. In de energiebesparende ECO PRO-modus wordt de actieradius met zo’n 20 kilometer vergroot en in ECO PRO+ is dit 40 kilometer. Bij het rijden in de stad is de recuperatie-modus actief. Zodra het gaspedaal wordt losgelaten, fungeert de elektromotor als generator. Dit heeft een remmend effect, waardoor het rempedaal in stadsverkeer nauwelijks hoeft te worden gebruikt (single-pedal control concept). Bij hogere snelheden, bijvoorbeeld op de snelweg, is de zogenoemde coasting-mode actief die de aandrijving ontkoppelt bij het loslaten van het gaspedaal.

Versie met range-extender
Als antwoord op klanten die graag willen beschikken over een groter rijbereik zal de i3 ook verkrijgbaar zijn met een range-extender. Deze 650 cc tweecilinder-benzinemotor met 34 pk, die bovenop de elektromotor wordt gemonteerd, vergroot de actieradius tot zo’n 300 kilometer en is uitsluitend bedoeld om de accu’s tijdens het rijden bij te laden. Overigens heeft de verbrandingsmotor geen invloed op de bagageruimte en de 9 liter grote brandstof ervan bevindt zich aan de voorzijde van de auto. Normaliter verloopt het opladen van de accu’s, waarop een garantietermijn van 100.000 kilometer rust, via een conventioneel stopcontact of via de BMW i Wallbox die thuis of op het werk kan worden geïnstalleerd. Met behulp van een snellader duurt het 30 minuten om de accu voor 80 procent op te laden.

Lichter uit noodzaak
Zowel de aandrijflijn als de lithium-ion-accu en de voertuigarchitectuur is geheel in eigen huis ontwikkeld. Verantwoordelijk daarvoor is BMW eDrive, een divisie binnen BMW Group die ook de voor BMW i speciaal ontwikkelde assistentiesystemen en mobiliteitsdiensten voor zijn rekening neemt. De belangrijkste pijlers daarbinnen zijn de Life & Drive-modules en de BMW eDrive-aandrijftechnologie, met letterlijk de unieke CFRP-constructie als steunpilaar voor de overige techniek van de i3. CFRP is een met koolstofvezel versterkt kunststof dat aan een opmars in de auto-industrie bezig is. Het nu nog vrij kostbare materiaal combineert namelijk extreme stijfheid met een veel lager gewicht dan staal. Bij de i3 is dat 30 procent en die gewichtsbesparing compenseert het extra gewicht van de lithium-ion accu die alleen al 230 kilogram weegt en in de bodem van de auto is gemonteerd. De plaatsing zorgt volgens BMW ook meteen voor een optimale bescherming van de accu. Verdere gewichtsbesparing is bereikt door het gebruik van magnesium voor delen in het interieur en aluminium voor de velgen en diverse onderstelcomponenten. Geen goedkope materialen en vandaar ook het pittige prijskaartje. Lichte materialen waren ook een bittere noodzaak, anders zou de i3 een erg zware auto zijn geworden. Nu blijft het wagengewicht beperkt tot een normale 1.195 kg.

Slimme app
Uiteraard krijgt de i3 als vooruitstrevende BMW de beschikking over BMW ConnectedDrive. Via de standaard meegeleverde SIM-kaart toont het navigatiesysteem beschikbare laadpunten, en indien de eindbestemming buiten bereik ligt, wordt automatisch een efficiëntere route berekend. De speciale Remote app met Pedestrian Navigation-functie kan via een smartphone de route van de parkeerplaats naar de eindbestemming weergeven en ook kan het gebruik van openbaar vervoer in de routeplanner worden opgenomen. Daarnaast toont de Remote app informatie over de status van de accu, het rijbereik van de auto en beschikbare laadpunten. Via de applicatie kunnen bovendien de airconditioning en de verwarming op afstand worden bediend. Verder behoren tot BMW ConnectedDrive assistentiesystemen als Driving Assistant Plus, Parking Assistant, Speed Limit Info en een achteruitrijcamera. Onder de noemer 360° Electric is er een reeks assistentiesystemen en mobiliteitsdiensten verkrijgbaar. Behalve de wallbox maken ook de ChargeNow Card, toegang tot het deelautoprogramma DriveNow en de mogelijkheid om een beperkt aantal dagen per jaar gebruik te maken van een conventionele BMW onderdeel hiervan uit. Nu we alle technische specificaties van de BMW i3 is het wachten wat hij in visueel opzicht heeft te bieden. Dat gaan we zien op 29 juli, of kijk gewoon even goed naar foto 5. Hier klikken kan ook. Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com

 
 Doorsturen   Reageer

 

Laatste autonieuws

  Mercedes-AMG EQS 53 is een olifant. Maar wel een snelle olifant.
  Skoda voert druk op Volkswagen op met Enyaq iV Coupé
  Dit is de volledige elektrische Mercedes EQE! Denken we ...
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10