zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
autonieuws
 

Caterham R620 is allersnelste 'Seven'

 

9 juli 2013 - Dat Caterham van plan is een SUV te ontwikkelen zit de bouw van nog snellere 7's gelukkig niet in de weg. Dit is de nieuwe Caterham R620, de allersnelste 'Seven' ooit!

Je ziet het er niet meteen aan af, maar angstaanjagend snel is de Caterham R620. Het nieuwe ‘Seven’-model is een doorontwikkeling van de anderhalf jaar oude R600 – zoals eigenlijk elke Caterham een nazaat is van de oer-Seven van Lotus – tart echt alle natuurlijke zintuigen door vanuit stilstand in slechts 2,9 seconden naar de 100 km/h te accelereren. Dat is Bugatti Veyron-snelheid, terwijl je daarin hoger en zonder meer droger zit. In de R620 zit je extreem laag en is het happen naar gratis vlees, want een dak en zijruiten zijn er niet. De insecteninvasie wordt enkel tegengehouden door een voorruit. Veel puurder dan dit wordt het niet.



620 pk/ton
In de smalle neus van de Caterham 7 past geen 6-cilinder en al helemaal geen joekel van een 8- of 12-pitter. Daarom doet de R620 het met een viercilinder, maar wel een zeer hitsige. Caterham gebruikt al enige tijd de 2.0 liter Duratec van Ford en schroeft daar bij de topmodellen een supercharger op om zo tot een adequaat vermogen te komen. Het maximale wat men er voor de R620 uit weet te trekken is 315 pk bij een koppel van 297 Nm. Geen 1.200 pk zoals de Veyron, maar dat heeft de R620 ook niet nodig om bijna even snel te kunnen sprinten. Lichtgewicht is het toverwoord bij Caterham. De R620 legt onder andere door een minimalistisch chassis en veel carbon-onderdelen niet meer dan 510 kilogram op de weegschaal en komt zodoende alsnog op een indrukwekkende 620 pk per ton uit, waar ’s werelds allersnelste supercar 635 pk/ton doet.

Circuitklaar
De Ford-motor heeft zich inmiddels wel bewezen in een Seven, maar dat neemt niet weg dat Caterham continu zoekt naar verbeteringen. Voor de R620 kreeg het blok een beter koelsysteem en de neus van de auto is iets aangepast zodat de viercilinder vrijer kan ademen. Aan de ophanging werd weinig veranderd, dat was immers al meer dan goed. Ook rolt de R620, net als de R500 en R600, op 13 inch velgen voorzien van plakkerige race-banden van Avon. In het interieur zijn enkele vernieuwingen doorgevoerd ten gunste van snellere rondetijden op het circuit. Zo is het instrumentarium geüpdatet en zijn sommige schakelaars verplaatst zodat ze beter binnen handbereik liggen. Het Q/R-sportstuur en gelakte panelen van carbon maken het racy-sfeertje compleet.

Bravere S620
De Caterham R620 zal zijn debuut beleven tijdens het Goodwood Festival of Speed dat komend weekend plaatsvindt en daar meteen acte de presence geven, met achter het stuur Caterham F1-rijder Charles Pic. Is de R620 wat te extreem, wacht dan op de S620. Deze volgt eind van het jaar en zou iets braver zijn.Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com

 
 Doorsturen   Reageer

 

Laatste autonieuws

  Mercedes-AMG EQS 53 is een olifant. Maar wel een snelle olifant.
  Skoda voert druk op Volkswagen op met Enyaq iV Coupé
  Dit is de volledige elektrische Mercedes EQE! Denken we ...
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10