8 juli 2013 - De Monza keert terug. Nou ja, min of meer. Opel gaf deze historische modelnaam aan haar nieuwe studie die debuteert op de IAA in Frankfurt en de toekomst van het merk belichaamt, op zowel het visuele als het technologische vlak.
Tijdens de persdagen van de IAA op 10 en 11 september zal de Opel Monza Concept worden onthuld. En we kunnen dan een studiemodel verwachten dat ‘een abstracte weergave is van Opel’s toekomstige designtaal in combinatie met nuttige innovaties voor dagelijks gebruik’, zo licht Opel’s CEO Karl-Thomas Neumann toe. De man die naast het neusje van de Monza Concept is gefotografeerd gaat verder met het vertellen dat de nieuwe conceptcar demonstreert wat de klanten van Opel in de toekomst mogen verwachten. Wat precies verklapt hij nog niet in detail, maar wel wil hij alvast een tipje van de sluier oplichten door te vertellen dat Opel zwaar heeft ingezet op efficiëntie en connectiviteit. Bij de Monza Concept gaan we dat onder andere terugzien aan de hand van zijn ‘bijzondere materialengebruik, baanbrekende motor en ongeziene mogelijkheden die een ware doorbraak betekenen in de ontwikkeling van infotainmentsystemen.’
Nieuwe generatie Opel’s
Aan de hand van de huidige generatie Opels is te zien dat het merk design veel hoger in het vaandel heeft staan dan vroeger. Met de Monza Concept is daarin de volgende stap aangebroken. Het reeds bekende sculpturale design is bij het aangekondigde studiemodel verder verdiept en dat mogen we best letterlijk nemen van Opel. Als voorbeeld daarvan wijst Neumann ons op de gewervelde ‘driedimensionale’ motorkap en de stilistische koplampen alsook de uitgesproken grille. Die laatste lijkt zowaar geïnspireerd te zijn op de originele Monza. Voor nu laat Opel het daarbij en zullen we moeten wachten tot het naderen van de IAA 2013. Onze nieuwsgierigheid is gewekt.