16 januari 2008 - BMW opent opnieuw de aanval op Audi en Mercedes met de M3 Cabriolet. De open sportauto maakt gebruik van dezelfde 420 pk sterke V8 als in de M3 Coupé en M3 Sedan en weet daarmee in iets meer dan vijf seconden de magische 100 km/h grens te doorbreken. Nog voor de zomer staat de M3 Cabriolet bij de dealers.
BMW is langzaam maar zeker bezig de M3-serie compleet te maken. De aftrap werd gegeven door de M3 Coupé en niet veel later werd de M3 Sedan onthuld. Deze zomer is het de beurt aan de M3 Cabriolet. Het grootste verschil - en tevens voordeel - van dit model is zijn grote elektrisch te openen en sluiten klapdak. De hardtop weet in 22 seconden te zorgen voor een transformatie van coupé naar cabriolet. De indrukwekkende V8 in het vooronder zorgt in samenspel met het uitlaatsysteem voor een schitterende klank die vooral bij open rijden op een prachtige manier tot de inzittenden door kan dringen. Tegelijkertijd is de auto in gesloten toestand weinig verschillend met de coupé.
M designkenmerken
De basis voor de M3 Cabriolet wordt uiteraard gevormd door de 3-serie Cabriolet. De specifieke M-designkenmerken werden door M GmbH op het model doorgevoerd. Opvallend is de speciale motorkap met kenmerkende powerdome. Tevens zien we luchtroosters in de voorschermen, een grote luchtinlaat in de voorbumper en 18 inch lichtmetalen wielen. De forse diffusor aan de achterzijde maakt het plaatje samen met de diverse M-logo´s compleet.
V8 en DCG
Het motorische geweld wordt net als in de andere M3-modellen gevormd door een hoogtoerige 4.0 liter V8-motor. De krachtbron weet een maximaal toerental van 8.400 tpm te bereiken. Tussen de 3.900 en 8.400 tpm is het maximum koppel van 400 Nm volledig aanspreekbaar. Dankzij deze fantastische prestaties weet de M3 Cabriolet in 5,3 seconden vanuit stilstand naar 100 km/h te sprinten en een begrensde topsnelheid van 250 km/h te bereiken. Het gemiddelde verbruik ligt daarbij op 12,9 l/100 km. Het vermogen wordt overgebracht via een nieuwe 7-traps automaat met de naam Double Clutch Gearbox (DCG). De versnellingsbak maakt gebruik van een dubbele koppeling en weet daarmee razendsnel te schakelen. Met de presentatie van de M3 Cabriolet debuteert de DCG-automaat en zal deze ook worden doorgevoerd op de M3 Sedan en M3 Coupé.
MDrive
Om tot rij-eigenschappen te komen die we van een BMW gewend zijn werd het onderstel op tal van punten verbeterd. Vele ronden op de Nürburgring hebben geleid tot een fantastisch onderstel. Het Electronic Damper Control (EDC) is in te stellen op Normal, Comfort en Sport. Daarbij wordt de karakteristiek van de dempers aangepast aan de wens van de bestuurder. De speciale MDrive knop is een soort van sneltoets waaronder je de favoriete instellingen van het DSC, de besturing en het EDC kunt voorprogrammeren. Met een druk op de knop kunnen je eigen favoriete instellingen dan worden opgeroepen. Het bespaart veel instelwerk.
Concurrentie
BMW opent met deze nieuwe M3 Cabriolet opnieuw de aanval met de Audi RS4 Cabriolet en Mercedes CLK 63 AMG Cabriolet. Beide concurrenten bieden respectievelijk een vermogen van 420 en 481 pk. Daarmee weet de RS4 in 4,9 en de CLK in 4,7 seconden vanuit stilstand naar 100 km/h te sprinten. Ze troefen daarmee de BMW op dit gebied af. Vanaf deze zomer staat BMW’s open krachtpatser bij de dealers.Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com