zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
autonieuws
 

Fisker Karma: spannende vierdeurs hybride

 

15 januari 2008 - Met de Fisker Karma wordt bewezen dat milieuvriendelijk rijden ook leuk kan zijn. De spannend vormgegeven Karma is voorzien van een benzine- en elektromotor waarmee ook volledig emissievrij kan worden gereden. Aan luxe en comfort is bovendien geen enkel gebrek. Vanaf eind 2009 gaat de Fisker Karma in productie.

Hendrik Fisker heeft enkele jaren geleden het bedrijf Fisker Automotive opgericht. De ex-Aston Martin ontwerper heeft daarbij een BMW 6-serie en Mercedes SL omgebouwd tot Fisker Latigo CS en Fisker Tramonto. Het succes van beide modellen heeft Fisker er mede toe gebracht niet alleen als carrosseriebouwer verder te gaan, maar ook als autofabrikant. Het eerste tastbare resultaat van dit voornemen is deze Karma. Fisker wil milieuvriendelijke auto´s gaan bouwen die geen enkele concessie doen op het gebied van design, comfort, rij-eigenschappen en luxe. Een nobel streven!



Ontwerp van eigen hand
Al enkele jaren wordt bij Fisker gewerkt aan de ontwikkeling van deze vierdeurs coupé. De auto is vanuit het niets ontwikkeld en geen van de componenten is ´geleend´ bij andere fabrikanten. Het design is uiteraard van de hand van Henrik Fisker zelf. Bij onder meer Aston Martin heeft hij immers bewezen een topdesigner te zijn. De Karma straalt dan ook sportiviteit en exclusiviteit uit. Opvallende details zijn de 22 inch lichtmetalen wielen, de LED-achterlichtunits en de typerende grille.

High-tech interieur
Het interieur ademt een exclusieve high-tech sfeer uit. Er is veelvuldig gebruik gemaakt van leer, Alcantara en aluminium. Het vele LED-licht geeft het interieur een zeer moderne uitstraling. Binnenin de Karma is plaats voor vier personen die elk profiteren van hun eigen comfortabele en elektrisch verstelbare stoel. Een navigatiesysteem, een DVD-systeem voor de achterinzittenden en climate control zorgen voor een aangename reisomgeving. De zonnepanelen op het dak (optioneel) kunnen de auto ook tijdens stilstand van stroom voorzien en zodoende de climate control laten werken.

Q Drive
Het meest opmerkelijke aan de Karma is uiteraard zijn hybride-aandrijving dat de naam Q Drive heeft gekregen. Het systeem is ontwikkeld in samenwerking met Quantum Technologies en bestaat uit een kleine benzinemotor die een generator aandrijft. Deze generator voedt de lithium ion accu´s die op hun beurt de elektromotor aandrijven. Die laatste brengt zijn vermogen over op de achterwielen en zorgt voor een nul naar honderd sprint in 6 seconden. De topsnelheid ligt rond de 200 km/h. Wie de auto puur voor (gemiddeld) woon-werkverkeer gebruikt hoeft theoretisch gezien maar één keer in het jaar te tanken. Het accupakket zorgt namelijk voor een actieradius van 80 emissievrije kilometers. Daarbij gaat Fisker er wel vanuit dat de auto elke avond aan het stopcontact wordt opgeladen. Wie dat wenst kan bovendien optioneel een paar zonnepanelen bestellen welke op de garage of woning worden geplaatst. Daarbij wordt de Karma dan ´s avonds op een ´groene´ manier opgeladen.

15.000 exemplaren per jaar
De prijzen van de Fisker Karma beginnen bij $ 80.000,-. Vanaf het einde van 2009 zal de productie starten. Jaarlijks wil Fisker 15.000 exemplaren gaan produceren. De eerste 99 van de serie zijn exclusief door Henrik Fisker gesigneerd en worden geproduceerd in een speciale kleur.Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com

 
 Doorsturen   Reageer

 

Laatste autonieuws

  Mercedes-AMG EQS 53 is een olifant. Maar wel een snelle olifant.
  Skoda voert druk op Volkswagen op met Enyaq iV Coupé
  Dit is de volledige elektrische Mercedes EQE! Denken we ...
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10