10 mei 2013 - Bruut, dat is deze Volkswagen Design Vision GTI. Hij werd speciaal voor het GTI Treffen am Wà¶rthersee ontwikkeld en overtreft je stoutste verwachtingen als het gaat om een à¼ber-Golf.
Na een paar schetsen hebben we hier beelden van de real-life Design Vision GTI. Gebaseerd op de zevende generatie Golf GTI is hij voornamelijk gericht op het circuitgebruik, een kenmerk dat goed duidelijk wordt door het monsterlijke uiterlijk van de Design Vision GTI. Meer nog dan op de schetsen van eerder zijn de gedurfde designelementen, zoals dorpels die net als de C-stijlen uit de carrosserie lijken opgetrokken, goed te zien op het studiemodel. Het geeft de showcar de uitstraling van een raceauto.
Aandacht op het asfalt
Net zoals de Golf VII GTI wordt ook dit racemonster geplaatst op het MQB-platform. Hij is echter 15 mm korter, 57 mm lager en 71 mm breder dan de reguliere Golf GTI. Dat alles om de sportieve prestaties te benadrukken. En dat is uitzonderlijk goed gelukt, evenals het interieur. Geïnspireerd op het circuitgebruik zijn er zo min mogelijk schakelaars aanwezig en ook de achterbank is verdwenen. Scheelt weer een paar kilo’s. Koolstofvezel elementen in het interieur, samen met alcantara en nappaleer, moeten zorgen voor een minimalistisch interieur, zodat de aandacht van de bestuurder gericht blijft op het asfalt.
V6 TSI
Om ervoor te zorgen dat de rondetijden zo laag mogelijk zijn heeft Volkswagen naast een aerodynamisch pakket een immens krachtige 3.0 V6 TSI benzinemotor met 503 pk in het studiemodel gelepeld. Niet geheel onlogisch dus dat Volkswagen de Design VIsion GTI met vierwielaandrijving heeft uitgerust. De topsnelheid van de über-GTI? Een verbluffende 300 km/h! Eén derde van die snelheid moet overigens al na 3,9 seconden bereikt zijn en om het brute geweld tot stilstand te brengen zijn keramische remschijven met een diameter van 380 mm vóór en 356 mm achter gemonteerd achter de 20 inch GTI wielen.Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com