23 april 2013 - Het bijna 5 meter lange studiemodel dat Geely, het moederbedrijf van Volvo, onthulde in Shanghai is geen hint naar het geopperde vlaggenschip van dat Zweedse merk en zal dat ook niet worden. Volvo's CEO Hakan Samuelsson heeft gezegd dat een limousine uiteindelijk niet past binnen de huidige merkfilosofie.
In 2011 presenteerde Volvo de Concept Universe en de Concept You, twee nadrukkelijk op luxe en comfort gerichte limousines. Enige tijd daarvoor nog opperde Li Shufu, de CEO van Geely, dat zo’n auto best goed was voor het premium-imago van Volvo en daarmee werd de deur voor een nieuw vlaggenschip, dat moest concurreren tegen de Mercedes S-klasse, BMW 7-serie en Audi A8, op een kier gehouden. Maar inmiddels is men eruit dat zo’n model er niet moet en gaat komen. Dat heeft Hakan Samuelsson, de hoogste baas bij Volvo, tijdens de persdagen van de Shanghai Motor Show gezegd. Tijdens die show onthulde werkgever Geely wel een grote sedan, de KS Fastback Concept.
Groot past niet bij groen
De reden dat Volvo definitief een streep haalt door een model boven de S80 is omdat zo’n auto volgens Samuelsson niet past bij de ‘groene’ koers die het wil varen. Letterlijk zei de topman: ‘Volvo heeft niet de ambities om in een segment te stappen waar het moet concurreren tegen auto’s met een V8- of V12-motor.’ Ook de voormalige CEO van Volvo, die onlangs plaatsmaakte voor Samuelsson, Stefan Jacoby, geloofde overigens niet in een dergelijk vlaggenschip. Op de vraag of er ooit een S-klasse concurrent van Volvo komt zegt Samuelsson: ‘Zeg nooit, nooit. Maar voorlopig houden we ons bezig met de ontwikkeling van het nieuwe SPA-platform dat dienst moet doen als basis voor de nieuwe XC90 en de opvolger van de S80, de S90.’Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com