10 januari 2008 - Audi presenteert de TTS Coupé en TTS Roadster, het nieuwe topmodel van de TT-range. Onder de motorkap heeft Audi een aangepaste versie van de 2.0 liter turbomotor gemonteerd. De motor levert in de TTS een vermogen van 272 pk wat garant staat voor een nog sportievere rij-ervaring. Het design van de TTS ademt uiteraard deze sportiviteit uit.
Tien jaar geleden beleefde de eerste generatie van de Audi TT zijn werelddebuut. De auto werd in 2007 vervangen door een compleet nieuwe generatie en Audi zet dit jaar een volgende stap in de geschiedenis van de compacte coupé en de roadster. Met de presentatie van de TTS presenteert Audi namelijk een nieuw topmodel in de serie. Het model onderscheidt zich ten opzichte van de andere TT´s door zijn sportieve inborst en uitstraling. Aan de voorzijde is de auto herkenbaar aan zijn aangepaste en dynamischer grille en voorbumper. Ook maakt de LED-dagrijverlichting zijn intrede op de TT. Tegelijkertijd zien we 18 inch lichtmetalen wielen en een forse diffusor in de achterbumper. De vier ronde uitlaatpijpen en de diverse TTS-badges op de voor- en achterzijde doen over zijn potentieel geen twijfel bestaan.
272 pk 2.0 TFSI
Onder de motorkap heeft Audi plaats gemaakt voor een gemodificeerde versie van de 2.0 TFSI-motor zoals we die al in de TT vinden. De motor levert in dit geval een vermogen van 272 pk en een koppel van 350 Nm. Het maximum koppel is tussen 2.500 en 5.000 tpm volledig aanspreekbaar. De TTS Coupé weet met deze krachtbron in 5,2 seconden vanuit stilstand naar 100 km/h te sprinten. Wanneer wordt gekozen voor de S tronic automaat met dubbele koppeling (afgeleid van Volkswagen´s DSG) wordt die sprint met nog eens 0,2 seconden verkort. Dat alles gaat gepaard met een gemiddeld verbruik van 8,0 l/100 km voor de TTS Coupé en 8,2 l/100 km voor de Roadster. Uiteraard wordt het vermogen overgebracht op alle vier de wielen en staat het quattro-systeem garant voor ongekend veel grip. Standaard monteert Audi op elke TTS het Magnetic Ride adaptieve dempingsysteem. Daarbij kan de bestuurder kiezen tussen ´Standard´ en ´Sport´. Bij die laatste instelling komt de TTS 10 mm dichter bij het asfalt te liggen en verandert het karakter van de demping.
Interieur: luxe en sportiviteit
Wie instapt wordt omsloten door de lekker dikke sportstoelen. Deze zijn standaard bekleed met een combinatie van leer en Alcantara, maar kunnen ook volledig met leer worden omtrokken. Het aan de onderzijde afgeplatte stuurwiel herbergt een TTS-badge en op diverse plaatsen zien we aluminium accenten terug. Comfort en luxe ontbreekt uiteraard niet. Standaard dan wel optioneel kan worden gekozen voor een uitgebreid audio-/navigatiesysteem met Bose-speakers, een iPod-aansluiting, climate control en een LED-interieurverlichtingspakket.
Voorlopig topmodel
Vanaf de zomer van 2008 staat de Audi TTS bij de dealers. De TTS is het voorlopige topmodel van de serie. In een later stadium zal Audi een nog krachtiger versie presenteren die vermoedelijk de naam TTRS krijgt. Tot die tijd kunnen TT-liefhebbers genieten van de sportiviteit die deze TTS zal bieden.Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com