15 april 2013 - Veel eerder dan gepland levert Hyundai de eerste ix35 FCEV aan Nederland. Sinds vandaag kunnen overheden en bedrijven rijden met de auto die niets meer dan water uit de uitlaat laat komen, maar daar moet wel een aardig bedrag voor neergelegd worden.
In eerste instantie zou de Hyundai ix35 Fuel Cell Electric Vehicle (FCEV) pas na de zomer op de Nederlandse wegen te zien zijn, maar Hyundai heeft flink haast gemaakt met de marktintroductie. Om de CO2-vrije auto te kunnen rijden moet je echter wel aan een aantal voorwaarden voldoen. Zo moet je in ieder geval een bedrijf hebben en bereid zijn om in € 2.000,- per maand te willen betalen. En ja, voor dat bedrag lease je ook een Audi A8, BMW 7-serie of een Mercedes S-klasse.
Tijd ver vooruit
Die € 2.000,- per maand is ook nog eens inclusief alle subsidies die de Europese Unie kan geven. De daadwerkelijke leaseprijs is dus nog hoger, maar daarvoor krijg je wel een auto die met zijn techniek de tijd ver vooruit is. Je tankt met de ix35 FCEV waterstof en een interne verbrander ontleedt hieraan energie. Met deze voeding wordt op zijn beurt een elektromotor met een vermogen van 136 pk aangedreven die voor de aandrijving zorgt. De welbekende sprint naar 100 km/h doet de Hyundai in 12,5 seconden en de topsnelheid bedraagt een respectabele 160 km/h. De actieradius van de ix35 FCEV ligt op ongeveer 600 kilometer.
Lage productie
Hyundai heeft nog niet de capaciteit om de ix35 FCEV massaal te kunnen produceren. Dit jaar zullen slechts 300 exemplaren het levenslicht zien. Het jaar daarop zullen duizend auto’s van de band rollen en vanaf 2015 willen de Koreanen duizend stuks per maand produceren. Ook pas dan zal de ix35 FCEV voor de consument beschikbaar zijn. Zou men dit nu doen dan zouden de aanschafprijzen onevenredig hoog zijn.
Tanken
Momenteel zitten er nog een aantal andere haken en ogen aan de markt van waterstofauto’s. Zo zijn er slechts vier plaatsen om waterstof te tanken; in Arnhem, Amsterdam, Apeldoorn en in Rotterdam. In 2013 wil staatssecretaris Mansveld in Helmond de vijfde mogelijkheid openen en zijn er plannen voor extra stations in Arnhem, Amsterdam, Capelle aan den IJssel en Utrecht. Verder komt er begin 2014 ook een zogenaamd ‘700-bar’-tankstation in Rotterdam. Bij dit laatste station kun je door een hogere druk meer waterstof in de tank kwijt, waardoor je de actieradius, die volgens Hyundai 600 km bedraagt, volledig kunt benutten.Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com