2 april 2013 - Citroën heeft de eerste details van de nieuwe C4 Picasso Technospace bekend gemaakt. Op basis van het nieuwe platform van de PSA Group zal de C4 gewicht verliezen, maar interieurruimte winnen. Deze zomer zal de Fransoos op de markt komen.
Na een conceptcar en al volledig onthullende spyshots zijn hier de eerste officiële specificaties van de nieuwe Citroën C4 Picasso Technospace. De C4 staat op het Efficient Modular Platform 2 (EMP2) van de PSA Group, en heeft daarmee al 70 kilogram verloren ten opzichte van zijn voorganger. Daarnaast beloven de Fransen een extra gewichtsverlies van nog eens 70 kilo, waardoor de totale afslankkuur uitkomt op 140 kilogram. Citroën claimt dat de C4 Picasso daarmee net zo licht is als een C3 Picasso. Door het gereduceerde gewicht, een verbeterde stroomlijn en geoptimaliseerde motoren werden uitstoot en verbruik bovendien aanzienlijk gereduceerd. Gemiddeld werd, in vergelijking met het vorige model, 30 gram CO2 per kilometer bespaard, wat gelijk staat aan een besparing van meer dan een liter op 100 km.
DS-look-a-like
Van buiten heeft de Citroën C4 Picasso Technospace zonder meer enige gewenning nodig. Met name het front is karakteristiek en zal niet iedereen kunnen bekoren. Verder naar achteren zien we veel overeenkomsten met het lijnenspel van de DS-serie en dat ligt meteen al wat minder gevoelig op het netvlies. Wat je niet meteen ziet is de kortere overhang van 70 mm en toegenomen spoorbreedte (82 mm voor en 31 mm achter). Wel weer in het oog springend zijn de - van de DS3 Cabriolet bekende - achterlichten met 3D-techniek. De Fransen geven verder de mogelijkheid om te kiezen uit acht verschillende kleuren voor het exterieur en je kunt je C4 sieren met 16, 17 of 18 inch velgen.
Ruimer
Eenmaal ingestapt valt ongetwijfeld op dat er aan glas geen gebrek is; in totaal is er meer dan vijf vierkante meter aan glas gebruikt. Het interieur heeft door de langere wielbasis een lichte groei gemaakt, wat resulteert in meer beenruimte en een groei van 40 liter aan kofferruimte (537 liter). Uniek aan de C4 Picasso Technospace is de volledig elektrische bediening van de functies in de auto. Een 12 inch scherm geeft alle informatie weer, terwijl een 7 inch touchpad de mogelijkheid geeft om zaken als airconditioning, audio en navigatie in te stellen. Zeker in dit segment een behoorlijke primeur!
Luxe
Op technisch gebied ontbreekt het de C4 Picasso aan niets. Adaptieve cruise control, grootlicht assistent, park assist en dodehoekdetectie zijn enkele voorbeelden waarmee de Fransoos uitgevoerd kan worden. Voor wie die luxe niet gek genoeg kan zijn zal Citroën tevens een exclusief Lounge Pack beschikbaar stellen. De C4 zal dan uitgevoerd worden met ‘Relax’ stoelen met extra beenruimte, ‘Relax’ hoofdsteunen voor optimale neksteun en massagestoelen voor de bestuurder en de voorste passagier.
Levering
Citroën zal de volledig nieuwe C4 Picasso, die voortaan ook de toevoeging Technospace draagt, vanaf juni in Frankrijk gaan leveren. Ons land zal kort daarna volgen. Het volledige motorengamma is momenteel nog niet bekend, maar in ieder geval zal Citroën een aantal diesels leveren die in aanmerking komen voor 20% bijtelling. Interessant voor de zakelijker rijder dus!Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com