28 maart 2013 - Het is iets later dan dat we dachten, maar hier is hij dan: de Subaru WRX Concept. Opnieuw blijkt eens te meer dat verborgen verlangens vroeg of laat komen bovendrijven bij het Japanse merk.
Woorden en daden zijn twee totaal verschillende zaken. Subaru echter lijkt er grote moeite mee te hebben ze uit elkaar te houden. Al enige tijd rept het Japanse merk dat het niet langer zozeer geassocieerd wil worden met sportiviteit, om vervolgens toch geboorte te blijven geven aan auto´s als de WRX Concept. Wij zullen de laatsten zijn die Subaru hierin tegenhouden, maar opvallend is het zeker.
Niets meer aan doen
Subaru geeft aan dat de WRX Concept een kleine hint is naar het nieuwe gezicht van de volgende generatie van de (Impreza) WRX. Subaru weet in ieder geval een behoorlijk gifkikkertje neer te zetten met deze studie. Een subtiele zeshoekige grille, koplampen als haviksogen en een immense luchthapper geven de Japanner een front om van te smullen. De kont van de WRX Concept is een knipoog naar de BRZ, met een hoge kofferklep en agressieve diffuser. De 20 inch lichtmetalen velgen, met daarachter fluoriderend-gele remklauwen en daaromheen speciale Dunlop-banden, zorgen voor een betere handling van de potentiële rallywagen.
Laag
Dankzij het lichte en relatief lage dak van carbon (de WRX torent slechts 1,39 meter de lucht in) hebben de Japanners het zwaartepunt van de auto erg laag kunnen houden. De wielbasis heeft een lengte van 2,76 meter, terwijl de breedte van 1,89 meter de Subaru een stel serieuze schouders meegeeft. In alles straalt de WRX Concept snelheid uit. Of hij zijn pretentieuze gestalte ook daadwerkelijk waar kan maken weten we niet. Subaru rept met geen woord over de aandrijflijn.