27 maart 2013 - De Cadillac ATS is onze 'beste nieuwkomer van 2012'. En gezien het feit dat de nieuwe CTS, als grote broer, erg op dat model lijkt, zou wel eens kunnen betekenen dat het bekende Germaanse trio alsook de Engelse Jaguar XF serieus op hun tellen moeten passen.
Waar anders dan op de New York Motor Show stelt Cadillac de nieuwe CTS voor. Want het Amerikaanse merk mag – met een andere aanpak – dan wel azen op minimaal een voet in de Europese klei, de thuismarkt is en blijft voor hen de belangrijkste. Daar heeft Cadillac het bovendien al zwaar genoeg. Of het nu via de Oost- of Westkust was, de Duitsers winnen, sinds ze zijn gestrand op Amerikaanse bodem, namelijk steeds meer terrein op het stuk grond waar Cadillac ooit de onbetwiste keus was als het ging om comfortabele en super-de-luxe auto’s. Tegenwoordig is dat wel anders. Een beetje goed boerende, jonge Amerikaan wandelt nu bij BMW, Audi of Mercedes naar binnen, om daar zijn snel gegenereerde vermogen op de toonbank te leggen. Ook steeds meer ‘oud geld’ weet de dealers van de Germanen te vinden. Een doorn in het oog van Cadillac natuurlijk, en daarom ging de al opvallend vlijmscherpe designtaal ‘Art & Science’ terug naar de tekentafel om de hoeken ervan nog wat puntiger te vouwen. Of je het nu mooi vindt of niet, het is tenminste verfrissend ten opzichte van het veelal behouden design van de Europese auto’s.
Herkenbaar
In Europa weten we niet beter, maar ook in de Verenigde Staten raakt het Amerikaanse koperspubliek steeds meer gewend aan het (hoge) kwaliteitsniveau van met name de Duisters. Cadillac was daardoor genoodzaakt om aan de riemen te trekken, en dat vertaalde zich bij de ATS al naar een interieursfeer en -kwaliteit dat zich prima kan meten met de Europese toppers. Over de CTS spreekt Caddy met eenzelfde lofzang. Sterker nog, het dashboard van de nieuwe CTS lijkt qua design als twee druppels water op dat van zijn kleinere broer. Leer en glossy, glanszwarte panelen bepalen de sfeer, met hoog in het midden van het dashboard het grote scherm van het omvangrijke 12,3 inch infotainmentsysteem CUE (Cadillac User Experience). Cadillac liet zich daarvoor inspireren door de iPad, en de bediening en de menustructuur, zo weten we inmiddels, komt ook sterk overeen met die tablet van Apple.
Noviteiten
De nieuwe CTS sedan is de eerste Cadillac met Automatic Parking Assist waarbij, een reeds bekend systeem dat aan de hand van ultrasonische sensoren een geschikte parkeerplaats kan vinden voor de auto om hem vervolgens daar semi-autonoom in te parkeren. Ook nog vrij bijzonder voor een Cadillac zijn sensoren, alsmede radars en camera’s, die registeren en indien nodig anticiperen om ongelukken te voorkomen. Tot de nieuwe, geavanceerde veiligheidssystemen van de CTS behoren onder meer Front and Rear Automatic Braking, Driver Awareness Package, dat aan de hand van trillingen in de stoel de bestuurder waarschuwt voor een mogelijke aanrijding of voor auto’s in de dode hoek, en een automatische gordelspanner. Als uitbreiding op deze veiligheidsvoorzieningen zijn er onder andere nog Full Speed Range Adaptive Cruise Control, Panic Brake Assist, Forward Collision Alert, Lane Departure Warning, Side Blind Zone Alert, Rear Cross Traffic Alert, een achteruitrijcamera met Dynamic Guidelines, Adaptive Forward Lighting en actieve bescherming van voetgangers.
Geen diesel
Voortbewegen doet de nieuwe CTS door kracht te krijgen van een 2.0 liter viercilinder turbomotor of een 3.6 liter V6, met of zonder hulp van twee turbochargers. De basismotor kennen we al uit de ATS en levert meteen al een forse 272 pk en 353 Nm. Met de atmosferische zescilinder is er de beschikking over 321 pk, terwijl het pas echt opschieten is met de gloednieuwe V6-biturbo, goed voor 420 pk en 583 Nm aan koppel dat voor 90% beschikbaar is tussen 2.500 - 5.500 tpm. In slechts 4,8 seconden zit de CTS daarmee al op 100 km/h en dat is niet eens zoveel langzamer dan de M5 die over een twinturbo-V8 met 560 pk beschikt. Iets in ons zegt zodoende dat de nog op stapel staande CTS-V die super-sedan van BMW alsook de Audi RS6 en E 63 AMG als ontbijt lust. Maar we willen natuurlijk niet al te veel op de zaken vooruit lopen. Alle motoren zijn overigens standaard gekoppeld aan een automatische transmissie met, afhankelijk van het model en de krachtverdeling (RWD of AWD), zes of acht verzetten. Een dieselmotor of hybridemodel is er overigens niet. En of die nog komen meldt het persbericht niet. Qua wielmaat is er keuze uit 17, 18 en 19 inch.
Perfect in balans
Hoewel de lengte en de wielbasis met respectievelijk 127 en 30 millimeter zijn toegenomen ten opzichte van zijn voorganger, heeft de nieuwe CTS een lager gewicht door de aanwezigheid van meer lichtgewicht onderdelen. Voor wat het waard is: de Amerikaanse BMW 528i weegt 90 kg meer. Wij persoonlijk zijn meer onder de indruk van de perfecte wagenbalans van 50/50. Bovendien heeft de CTS standaard op alle modellen Magnetic Ride Control, Cadillac’s real-time veersysteem.
Begin 2014
Nadat de nieuwe Cadillac CTS zijn werelddebuut heeft beleeft op de New York Motor Show zal hij zich opmaken voor zijn Europese introductie tijdens de IAA Frankfurt in september. Daar zal ook het Europese leveringsgamma bekend worden gemaakt. Als alles volgens planning gaat staat de nieuwe CTS dan begin 2014 bij de Cadillac-dealers.