zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
autonieuws
 

Nieuwe S-klasse parkeert op eigen houtje in garage

 

25 maart 2013 - Zodra Mercedes-Benz het woordje 'Plus' aan haar noviteit toevoegt weet je hoe laat het is. Dan heeft Das Haus weer wat nieuws bedacht als aanvulling op een snufje. Active Parking Assist Plus, waarmee de nieuwe S-klasse als eerste wordt uitgerust, kan dan ook meer dan alleen automatisch inparkeren.

De nieuwe S-klasse staat zowel letterlijk als figuurlijk bol van de elektronica, al dan niet in rechtstreekse verbinding met piepkleine camera’s die detecteren, registeren, analyseren en vervolgens activeren. De huidige generatie is er niets bij. Toch, toen Mercedes-Benz ons voor ’t eerst inzicht gaf in de verkrijgbare snufjes op de toekomstige S-klasse, waren we enigszins beteuterd in de hoeveelheid echt baanbrekende noviteiten. Die leken er nauwelijks te zijn. Het bleek slechts een tipje van de sluier, want kort hierna maakte Mercedes kenbaar dat de nieuwe S-klasse ook spookrijden tot een minimum kan beperken. Zo’n snufje kenden we nog niet, evenals een technologie dat de S-klasse vooraf laat zoeken naar en het vinden van een vacante parkeerplek in een parkeergarage, en hem vervolgens daar automatisch naartoe dirigeert. Ook het inparkeren zelf doet de limousine volledig zelf.



Ultieme samenwerking
Hoe het werkt? Wanneer de bestuurder van de nieuwe S-klasse de gewenste parkeergarage als bestemming in de navigatie invoert, stelt het systeem aan de hand van een online database enkele vacante parkeerplekken voor. Vervolgens selecteert de bestuurder de gewenste stek, rijdt tot aan de slagboom en vanaf dan neemt de nieuwe S-Klasse het over. Concreet verzamelt en combineert de ingenieuze software aan boord van de auto de gegevens afkomstig van de aanwezige systemen in de wagen (parkeersensoren, camera´s, het elektromechanisch bekrachtigde stuur, etc.), maar raadpleegt het eveneens de gedetailleerde kaart van de parkeergarage die vooraf in de navigatiesoftware werd ingeladen en beroept het zich daarbij op een specifieke GPS-antenne gemonteerd in het parkeergebouw. Na het verzamelen en bundelen van al deze data weet de S-klasse zelfstandig zijn parkeerplaats op te sporen en er dus vanaf de slagboom helemaal zelf naartoe te rijden. De bestuurder blijft evenwel de volledige controle houden over het gas- en rempedaal, omdat nu eenmaal niet gegarandeerd kan worden dat er geen andere auto’s fout staan geparkeerd of andere garagebezoekers in de verkeerde rijrichting een plaatsje aan het zoeken zijn.



Abonnement
Uiteraard zal het zogeheten Active Parking Assist Plus als optie worden aangeboden. Mogelijk dat er daarnaast nog een abonnement moet worden afgesloten, maar dat laat Mercedes nog niet weten. Wel is de fabrikant druk aan het onderhandelen met parkeergaragehouders wat betreft de integratie van het concept in verscheidene belangrijke parkeergarages wereldwijd.

Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com

 
 Doorsturen   Reageer

 

Laatste autonieuws

  Mercedes-AMG EQS 53 is een olifant. Maar wel een snelle olifant.
  Skoda voert druk op Volkswagen op met Enyaq iV Coupé
  Dit is de volledige elektrische Mercedes EQE! Denken we ...
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10