3 januari 2008 - Mercedes gunt ons met deze Vision GLK Freeside een voorproefje van de GLK. De conceptcar debuteert op de NAIAS in Detroit en is een realistische voorbode van de Mercedes GLK die dit najaar wordt gepresenteerd. De nieuwe compacte SUV van Mercedes wordt gepositioneerd onder de ML-klasse.
Het is geen geheim meer dat Mercedes werkt aan een compacte SUV. De auto wordt gepositioneerd onder de ML-klasse en is een directe concurrent voor de BMW X3 en de op stapel staande Audi Q5. Deze conceptcar geeft ons een officieel voorproefje daarvan, maar het nieuwtje is er door de alles onthullende spyshots in december eigenlijk wel af. Wat een unieke preview van het productiemodel had moeten worden is eigenlijk slechts een officiële bevestiging. Hoe dan ook, Mercedes presenteert in Detroit de Vision GLK Freeside en laat daarbij ook al beperkte informatie over het model doorschemeren.
Off-road eigenschappen
Zijn hoekige design dankt de auto uiteraard aan de legendarische G-klasse die in 1979 op de markt kwam. Gemixt met de GL-klasse en de nieuwe C-klasse is het resultaat deze GLK. De rechtopstaande voorrruit, hoekige en uitgeklopte wielkasten en de grote 20 inch lichtmetalen wielen zorgen voor een combinatie van sportiviteit en off-road karakter. Dat laatste is ook de bedoeling, want Mercedes noemt zichzelf een specialist op off-road gebied. Bij het ontwikkelen van de GLK is dan ook veelvuldig rekening gehouden met de terreineigenschappen. Zo zijn de bumpers zo ontworpen dat de aan- en afloophoeken zo gunstig mogelijk zijn. Onderhuids vinden we uiteraard 4Matic-vierwielaandrijving die het vermogen in een 45:55 verhouding over de vóór- en achterwielen verdeelt. Wie daadwerkelijk het terrein opzoekt profiteert van de G-knop op het dashboard. Hiermee wordt de versnellingsbak aangepast, verloopt de acceleratie ´soepeler´ en krijgt het ESP een ander karakter. Stuk voor stuk wijzigingen die het terreinkarakter sterk moeten verbeteren. Afdalen verloopt dankzij de Downhill Speed Regulation (DSR) soepel.
Bluetec dieselmotor
De ervaring leert ons dat veel moderne SUV´s de gebaande paden nauwelijks zullen verlaten, dus zijn de onroad eigenschappen des te belangrijker. Mercedes monteert op de Vision GLK Freeside dan ook Agility Control, waarbij de schokdempers zich automatisch aanpassen aan de omstandigheden. Het resultaat is een comfortabel, maar tevens sportief karakter. Bovendien treffen we op de conceptcar snelheidsafhankelijke stuurbekrachtiging aan. Onder de motorkap ligt een 2.2 liter viercilinder dieselmotor voorzien van Bluetec-techniek. Deze relatief schone diesel voldoet nu al aan de EU6-norm die pas in 2015 gaat gelden. De motor ontwikkelt een vermogen van 170 pk en zullen we zeer waarschijnlijk ook in het productiemodel terug gaan vinden. De motor is gekoppeld aan de 7G-tronic automaat.
Najaar 2008: productiemodel
De Mercedes Vision GLK Freeside debuteert op de NAIAS in Detroit en moet ons alvast op doen warmen voor de GLK. Het productiemodel zal dit najaar debuteren.Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com