6 maart 2013 - Wat Audi, BMW en Mercedes niet is gelukt, is Volvo wel gelukt. Als enige premiummerk presteren de Scandinaviërs het om een auto in het premium C-segment uit te rusten met een motor die 88 g/km uitstoot. Dat betekent dus in 2013 14% bijtelling voor de V40.
Volvo heeft dit voor elkaar gekregen door de 115 pk sterke D2 in de V40 nog verder aan te passen. De motor ontwikkelt een maximumkoppel van 270 Nm mee, dat al vroeg, tussen de 1.750 en 2.500 tpm, beschikbaar is.
Trekpaard
Op de V40 levert Volvo bovendien een trekhaak, redelijk uniek voor een auto die in deze lage bijtellingsklasse valt. De V40 mag een maximumgewicht van 1.300 kilogram meesleuren volgens Volvo. Zonder een kar of caravan gebruikt de V40 3,3 liter op 100 kilometer. En met de 115 pk troeft de V40 ook nog eens de Ford Focus 1.6 Econetic en de Renault Mégane dCi Eco2 af. De nieuwe D2 is dus vlotter en sneller!
Sportief
Spannend is de V40 niet direct te noemen. Wil je in een wat stoerdere auto zitten? Dan geeft Volvo je de optie tot het R-Design pakket. Tegen een prijs van € 4.000,- worden een diffuser, 17 inch lichtmetalen velgen en verticale LED dagrijverlichting extra op de auto geplakt. Daarmee zou de auto € 29.995,- kosten en heb je in de verste verte niet het gevoel met een 14%-bijteller voor te komen rijden. Zonder R-Design moet € 25.995,- overgemaakt worden. Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com