zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
autonieuws
 

Nieuwe Suzuki SX4 mist scherpe randjes

 

5 maart 2013 - De in Parijs onthulde S-Cross Concept zou niet de opvolger van de SX4 zijn, beweerde Suzuki destijds. Een leugentje om eigen bestwil zo blijkt een halfjaar later, nu het Japanse merk het doek heeft getrokken van de nieuwe SX4, een afgeleide van dat studiemodel.

Feitelijk is de nieuwe SX4 het productiemodel van de S-Cross Concept, maar het woord ‘afgeleide’ is wellicht wat te enthousiast gekozen. Oke, we herkennen in de nieuwe Suzuki dat studiemodel, maar daarmee is eigenlijk ook alles wel gezegd. En dat vinden we erg jammer. Want terwijl we de S-Cross als een frisse wind zagen door en voor Suzuki, ontbreekt het bij de nieuwe SX4 aan elke vorm van opwinding. De SX4 mist alle scherpe randjes die de S-Cross wel bevat, en daarmee vragen wij ons serieus af of Suzuki zich opnieuw kan laten gelden in  het inmiddels ook nog eens overvolle en zwaar bevochten segment van compacte crossovers.



Aanzienlijk ruimer
Suzuki is zelf van mening dat de nieuwe SX4 hoge ogen gaat gooien en helemaal onterecht is dat niet. Althans, niet in vergelijk met het model die hij gaat aflossen. Op z’n uitstraling misschien na, is de nieuwe SX4 veel meer een auto van deze tijd. Ontworpen vanaf een leeg vel papier staat de auto op een geheel nieuw platform en beschikt het over aanzienlijk schonere, weliswaar bestaande, motoren. Grote vooruitgang boekte Suzuki ook qua ruimteaanbod, een logisch gevolg van de sterk toegenomen buitenmaten. De nieuwe SX4 is 4,3 meter lang, 1,77 meter breed en 1,57 meter hoog en daarmee respectievelijk 16,5 centimeter, 10 centimeter en nogmaals 10 centimeter gegroeid ten opzichte van de eerste generatie. Ook de wielbasis nam met een forse tien centimeter toe, wat uiteindelijk resulteerde in aanzienlijk meer binnenruimte. Wat betreft de vergrote bewegingsvrijheid voor de inzittenden moeten we Suzuki – totdat we de nieuwe SX4 zelf aan de tand hebben gevoeld – maar geloven, maar qua bagageruimte is dat zo klaar als een klontje: 430 liter standaard tegen 270 liter voorheen.

Verbeterd 4x4-systeem
Veel van de auto’s die in de Suzuki SX4 een concurrent (zouden moeten) zien doen zich stoerder en avontuurlijk voor dan ze in werkelijkheid zijn. Het lijkt dat ze bergen zonder een zuchtje trotseren, maar als het erop aankomt stranden ze veelal nog voordat er een verschil in hellingshoek te bespeuren is. Hoewel ook de koper van de nieuwe SX4 zelden van de gebaande paden zal afwijken, zal hij als kind van een heus 4x4-merk verder komen dan menig andere auto. Voor de nieuwe SX4 heeft Suzuki het zogenaamde ALLGRIP4-vierwielaandrijving nog maar eens verbeterd en voorzien van 4 verschillende karakteristieken (Auto, Sport, Snow en Lock) waarvan de eerste drie modi voor zich spreken en de laatste een helpende hand aanreikt in penibele situaties zoals het vastzitten in sneeuw of modder. In ‘Lock’ worden de aandrijfkrachten evenredig over alle vier de wielen verdeeld voor maximale grip en krijgt de transmissie een seintje dat hij zijn maximumkoppel over de achterwielen moet verdelen.

Schonere motoren
Om de nieuwe SX4 aan te drijven heeft Suzuki haar bestaande 1.6-benzine en -diesel onder de loep gelegd en daar waar mogelijk verbeterd. Dat heeft niet meer vermogen opgeleverd, maar wel een lager verbruik en lagere CO2-uitstoot. Gekoppeld aan een manuele 5-bak of CVT-automaat noteert de nog altijd 120 pk en 156 Nm sterke benzinemotor gemiddeld 125 g/km aan CO2 uit, terwijl dit 136 g/km is wanneer alle vier de wielen permanent worden aangedreven. Wie schoner wil moet de 120 pk en 320 Nm sterke diesel kiezen. Dat model noteert 110 g/km (2WD, manuele 6-bak alsook CVT) en 115 g/km in het geval van de 4WD-variant. De verbruikscijfers zullen later bekend worden gemaakt.

Herfst
Net als de huidige SX4 zal ook de nieuwe worden gebouwd in Suzuki’s fabriek in Hongarije. De verkoop start komende herfst en van de marktlancering zullen er 10 exterieurkleuren te bestellen zijn waaronder twee nieuwe: Crystal Lime Metallic en Amethyst Grey Pearl Metallic. Qua veiligheid mikt de nieuwe SX4 op de maximale score van 5 EuroNCAP-sterren door standaard ESP te bieden en een interessante accessoire vindt Suzuki het panoramadak dat bestaat uit twee verschuifbare delen.Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com

 
 Doorsturen   Reageer

 

Laatste autonieuws

  Mercedes-AMG EQS 53 is een olifant. Maar wel een snelle olifant.
  Skoda voert druk op Volkswagen op met Enyaq iV Coupé
  Dit is de volledige elektrische Mercedes EQE! Denken we ...
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10