zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
autonieuws
 

Toekomstvisie: Subaru Viziv Concept

 

5 maart 2013 - Simpele lijnen en minimalistische oppervlaktes vormen de basis voor alle toekomstige Subaru's. Dat laat het Japanse merk weten op de Autosalon van Genève middels de introductie van de Viziv Concept. Een innovatieve crossover met een plug-in hybride aandrijflijn.

Viziv is een afkorting van ‘Vision for Innovation’, het nieuwe motto van Subaru die innovatie binnen het concern centraal stelt. En daarmee doelen de Japanners niet alleen op het gebied van boxermotoren of het befaamde vierwielaandrijvingsysteem, maar tevens op het vormgevingsvlak. De Viziv is daarom niet alleen een technisch hoogstandje, maar eveneens een visie voor het design van morgen.



Minimalistisch en rustig
4,32 meter lang, 1,90 meter breed en 1,51 meter meet de Viziv concept. Maten waarmee de Subaru met gemak in de huidige middenklasse SUV kan meedraaien. Maar zo ver is het nog niet, deze Subaru geeft voorlopig slechts de nieuwe designtaal weer van het Japanse merk. Een stijl die we kunnen kenmerken als opvallend rustig, minimalistisch en tegelijk modern. Wellicht past het niet bij het ruige 4x4-verleden van het bedrijf, maar die gedachten wil Subaru dan ook langzaamaan uitwissen. Een meer milieubewust en degelijk imago is het doel.

Futuristisch
Dezelfde minimalistische trend vinden we in het modern ogende interieur. Scherpe vormen, opgeruimde bedieningspanelen met forse beeldschermen en een hoog contrast tussen donkere en lichte kleuren geven het dashboard een futuristische look. Desondanks is men de praktische kant niet vergeten. Subaru meldt namelijk dat zowel de bestuurder, als de andere drie inzittenden over genoeg bewegingsvrijheid beschikken.

Diesel plug-in hybride
Uiteraard schittert onder de motorkap een fraaie boxermotor, maar het is ditmaal geen simpele krachtbron op benzine. Subaru schotelt ons een uiterst geavanceerd heuse plug-in hybride voor waarbij men een dieselmotor combineert met twee elektromotoren. De 2.0 liter diesel is gekoppeld aan de CVT en verzorgt de aandrijving op de voorwielen. De beide elektromotoren nemen elk één van de achterwielen voor hun rekening, zodat er theoretisch een vierwielaandrijvingssysteem aanwezig is. Het systeem werkt overigens behoorlijk ingenieus, getuige het feit dat de elektromotoren tevens mee kunnen helpen met sturen door meer kracht naar het buitenste wiel te sturen. Een slimme techniek die direct aangeeft dat Subaru haar sportieve karakter heus niet snel zal opgeven. Hopelijk gaan we dit systeem snel in een meer productierijpere jas terugvinden.Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com

 
 Doorsturen   Reageer

 

Laatste autonieuws

  Mercedes-AMG EQS 53 is een olifant. Maar wel een snelle olifant.
  Skoda voert druk op Volkswagen op met Enyaq iV Coupé
  Dit is de volledige elektrische Mercedes EQE! Denken we ...
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10