zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
autonieuws
 

Golf-familie op volle oorlogssterkte met Variant

 

4 maart 2013 - Natuurlijk hebben de GTI, GTD en andere nichemodellen een aandeel in het succesverhaal van iedere generatie van de Volkswagen Golf, maar die zorgen niet voor het gros van de verkopen. Dat doen de beide hatchbacks (3- en 5-deurs) en de Variant-stationwagen. Nu die laatste officieel is, kan de Golf 7-familie pas echt met getrokken degens de markt bestormen.

De eerste Volkswagen Golf met station-allures kwam exact 20 jaar geleden op de markt en wist sindsdien 1,8 miljoen klanten te verleiden. Functionaliteit is al sinds het begin het sleutelwoord van de Golf Variant en dat is bij de nieuwe niet anders.



Aanzienlijk ruimer
Om binnenin meer ruimte te creëren is de nieuwe Variant – uiteraard – groter dan de zesde generatie, maar niet eens zoveel. Met een lengte van 4,56 meter kwam er 4 centimeter aan plaatwerk bij en dit geldt ook voor de wielbasis die voortaan 2,62 meter lang is. Ondanks de bescheiden groei biedt de nieuwe Golf Variant wel aanzienlijk meer opslagruimte dan voorheen en dat is grotendeels te danken aan het efficiëntere MQB-platform waarop de auto staat. Zo gaat de bagageruimte van de nieuwe Volkswagen Golf Variant er in vergelijking met z’n voorganger een stevige 100 liter op vooruit, tot een standaardvolume van 605 liter. Met de rugleuning van de achterbank plat wordt dat 1.620 liter, terwijl het uitgaande model bleef steken op 1.495 liter. Andere positieve gevolgen van het modulaire platform zijn een vlakke laadvloer van 1,83 meter lang, een grotere doorgang tot de bagageruimte (1 meter breed) en een lagere tildrempel (63 cm) zodat je je niet een ongeluk tilt bij het in- en uitladen van spullen. En zoals je van een moderne stationwagen mag verwachten bevinden er zich bevestigingshaken in de kofferruimte om bagage veilig vast te snoeren met daarboven een rolgordijn om diezelfde spullen uit het zicht te houden.

Motorenpalet
Vanaf de marktintroductie zijn er zeven motoren leverbaar, alleen voorzien van een turbocharger. Tot de beschikbare benzinemodellen behoren de 1.2 TSI met 85 pk, de 1.4 TSI met 105 pk en een opgegeven gemiddeld verbruik van 5,1 l/100 km (gekoppeld aan een handbak) en nog twee een-punt-viertjes met 122 of 140 pk. Dieselen kan met twee versies van de 1.6 TDI, goed voor 105 of 110 pk, en de 150 pk sterke tweeliter die volgens Volkswagen niet meer dan 4,2 liter aan diesel nodig heeft op 100 kilometer. Exacte specificaties worden later bekendgemaakt, evenals de uitrusting. Een manuale 6-bak is in ieder geval standaard en een DSG-automaat met dubbele koppeling is in de meeste gevallen optioneel te verkrijgen, net als 4Motion-vielaandrijving (enkel 105 en 150 pk TDI). Normaliter geschiedt de aandrijving op de voorwielen.

BlueMotion: 14% bijtelling
Alle bovenstaande aandrijflijnen ten spijt, de meeste (Nederlandse) geïnteresseerden zullen louter oog hebben voor de nieuwe Golf Variant BlueMotion. Die valt bij zakelijk gebruik in de bijtellingscategorie van 14% en dat scheelt nogal in de portemonnee ten opzichte van de klassen daarboven. Het vastgestelde gemiddelde verbruik bedraagt slechts 3,3 l/100 km, mede dankzij een specifiek (gestroomlijnder) uiterlijk, banden met een lagere rolweerstand en een start/stop-systeem. Wat ook helpt is een lager wagengewicht; gemiddeld weegt de nieuwe Variant zo’n 105 kilogram minder dan zijn voorganger.

Zomer
De nieuwe Golf Variant is vanaf komende zomer leverbaar met een uitrusting die zoal bestaat uit airco, zeven airbags, elektrisch verstelbare buitenspiegels, elektrisch bediende ramen voor en centrale portiervergrendeling. Prijzen volgen nog.Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com

 
 Doorsturen   Reageer

 

Laatste autonieuws

  Mercedes-AMG EQS 53 is een olifant. Maar wel een snelle olifant.
  Skoda voert druk op Volkswagen op met Enyaq iV Coupé
  Dit is de volledige elektrische Mercedes EQE! Denken we ...
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10