zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
autonieuws
 

Nissan frist Leaf onderhuids op

 

27 februari 2013 - Qua uiterlijk is er niets veranderd, maar onderhuids heeft de Nissan Leaf een complete metamorfose ondergaan. Er is een langere en nieuwe manier van opladen gekomen en er zijn voortaan drie verschillende uitvoeringen verkrijgbaar.

Nissan timmert lekker aan de weg. Eerst kwam de nieuwe Note al uit en daarna kwam het merk met het bericht dat hun huistuner Nismo een grotere rol krijgt toebedeeld in haar wereldwijde strategie, waartoe ook een nieuw hoofdkwartier in Yokohama behoort. Nog nauwelijks bekomen van dit nieuws, is nu de elektrische Leaf aan de beurt.





Thuiskomen
Op een slechts subtiel gewijzigde neus voor een betere stroomlijn verandert het uiterlijk niet. Het grootste nieuws bevindt zich onder het plaatwerk. De auto werd herzien met als resultaat een grotere actieradius (van 175 naar 199 km) en de auto is te voorzien van een nieuw oplaadsysteem waarmee de oplaadtijd met de helft verkort wordt tot in totaal vier uur. De 48 lithium-ion accu’s, die de 109 pk sterke module van stroom voorzien, zijn onderin de auto geplaatst, waardoor het zwaartepunt een stuk lager is komen te liggen. En dat verbetert weer de rijprestaties.



Berijders
Wie wel eens in een elektrische auto heeft gereden wanneer het buiten koud is, merkt dat de actieradius (drastisch) lager is dan bij warmere temperaturen. Maar daar heeft Nissan nu ook iets op gevonden. Een nieuwe warmtepomp, die mede op aangeven van de bestaande Leaf-rijders ontwikkeld is, moet het energieverbruik tijdens kou weer verder naar beneden brengen. Ook de bagageruimte is onder handen genomen. Door de oplaadunit van de Nissan Leaf te verplaatsen van de achterzijde naar de voorzijde van de auto, is de bagageruimte met 370 liter nu 40 liter groter. En het is voortaan mogelijk een praktische, vlakke laadvloer te creëren door de achterbank neer te klappen.



Drie varianten
Om het gamma overzichtelijker te maken voert Nissan haar bekende uitrustingniveaus Visia, Acenta en Tekna nu ook bij de Leaf in. De basisversie Visia is onder meer uitgerust met 16 inch stalen wielen met wieldoppen, zwarte spiegelkappen en halogeen koplampen. Bij de Acenta krijg je 16 inch lichtmetaal mee, evenals suède-stoelen, spiegelkappen die in de carrosseriekleur zijn mee gespoten en getinte zijruiten achter. De Tekna is de meest compleet uitgevoerde variant met 17 inch lichtmetaal, leren stoelen, LED-koplampen, een Bose-geluidsysteem en de Around View Monitor.

De vernieuwde Nissan Leaf staat medio 2013 bij de dealers. Op de Autosalon van Genève 2013 zal Nissan meer informatie vrijgeven over de Leaf, waaronder de prijslijst.

Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com

 
 Doorsturen   Reageer

 

Laatste autonieuws

  Mercedes-AMG EQS 53 is een olifant. Maar wel een snelle olifant.
  Skoda voert druk op Volkswagen op met Enyaq iV Coupé
  Dit is de volledige elektrische Mercedes EQE! Denken we ...
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10