zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
autonieuws
 

Volkswagen e-Golf moet aan de stekker na 175 km

 

20 februari 2013 - Bij Nissan zullen ze in spanning afwachten nu de e-Golf nadert. De volledig elektrische Volkswagen is immers de eerste volle rivaal van hun Leaf. Moeten de Japanners zich zorgen maken? Euh, ja en nee.

De technische beperkingen daargelaten, de Nissan Leaf zien we met z’n aparte uiterlijk nu niet bepaald een schoonheidswedstrijd winnen. De Volkswagen e-Golf wint dan weer niet de originaliteitsprijs, maar ziet er tenminste wel uit als een… Golf. Hooguit de bumpers wijken iets af ten gunste van de stroomlijn. Nu zal voor liefhebbers van elektrisch rijden het uiterlijk van de auto niet cruciaal zijn, het weegt ongetwijfeld mee in de uiteindelijke keus. En we voelen aan dat de Golf dan het voordeel heeft.





Drie spaarmodi
Qua kunnen doen de Leaf en de e-Golf niet veel voor elkaar onder. Volkswagen geeft een vermogen van 115 pk en koppel van 270 Nm op. Accelereren naar 100 km/h duurt 11,8 seconden en de topsnelheid bedraagt 135 km/h, mits de auto in Normal-mode staat. Indien Eco is geselecteerd gaat de e-Golf niet sneller dan 120 km/h en als de auto in Range staat houdt de elektrische pret bij 95 km/h al op. In de laatste modus worden ook de radio en airco op zwart gezet om nog meer energie te besparen.



175 km
Op volle accu’s zou de e-Golf 175 kilometer ver kunnen komen. En dat is even slikken in vergelijk met de 275 kilometer die eerder werd rondbazuint. Bovendien is dit een (theoretische) actieradius die enkel te halen is onder ideale omstandigheden. Zijn de lithium-ion batterijen leeg, dan volstaat het steken van de stekker in het stopcontact om ze weer op te laden. Dat neemt tussen de 5 en 7 uur in beslag, afhankelijk van het stroomnetwerk.



Eco-instrumentarium
Op een special instrumentarium na, waarmee de aandrijflijn in de gaten te houden is, wijkt de e-Golf ook binnenin niet af van bijvoorbeeld een Golf 1.6 TDI. En door de accu’s in de middentunnel en onder de achterbank te plaatsten is er nauwelijks aan binnenruimte verloren gegaan. Het verlies van de bagageruimte is beperkt gebleven tot 35 liter en heeft alsnog een toereikend totaalvolume van 330 liter. Wel maakt de aandrijflijn de e-Golf een stuk zwaarder dan de doorsnee Golf 7, namelijk 250 kilogram. Volkswagen belooft echter dat dit extra gewicht onder normale rijomstandigheden niet te merken is.



Genève?
Meer over de Volkswagen e-Golf volgt vermoedelijk aan de vooravond van de Autosalon van Genève 2013, tijdens de traditionele Volkswagen Group Night. Bevestigd is dat overigens niet.

Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com

 
 Doorsturen   Reageer

 

Laatste autonieuws

  Mercedes-AMG EQS 53 is een olifant. Maar wel een snelle olifant.
  Skoda voert druk op Volkswagen op met Enyaq iV Coupé
  Dit is de volledige elektrische Mercedes EQE! Denken we ...
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10