20 februari 2013 - Liefst acht jaar heeft Bentley kunnen uitdokteren hoe de Flying Spur – die niet langer de naam Continental draagt – moest gaan worden. En als je zo'n lange voorbereiding kent, dan moet een auto wel tot in de kleinste puntjes verzorgd zijn. Dat is Bentley's nieuwe Flying Spur dan ook!
De nieuwe Bentley Flying Spur is 5,3 meter aan ongekende weelde, plezierig rijgenot en comfortabele rust. De nieuwe limousine is als een super-de-luxe penthouse in New York met uitzicht op Central Park. De eigenaren ervan leiden een vol en haastig bestaan, maar kunnen zich, wanneer ze dat willen, in alle rust terugtrekken in een omgeving van sereniteit en overdaad, zonder de dagelijkse bedrijvigheid uit het oog te verliezen.
Lichter
Rijden in de Flying Spur moet ook zoiets zijn. Met een lengte van ruim vijf meter, een breedte van krap twee meter en een hoogte van anderhalve meter is de limousine een loft van een auto. De wielbasis bedraagt een stevige 3,07 meter om de inzittende - waar in de limousine dan ook - een eigen stekje te geven. De lay-out van de tweede zitrij kan desgewenst bestaan uit twee individuele zetels met daartussen een extra grote opbergconsole of een complete achterbank. Wat het ook gaat worden, binnenin ontbreekt het aan niets. Het interieur van de Flying Spur is compleet nieuw, met een combinatie van klassieke en eigentijdse materialen. Er wordt gebruik gemaakt van exclusieve leder- en houtsoorten. Leuk weetje: in elke Flying Spur is liefst 10 m2 duurzaam geproduceerd hout verwerkt. Nog een typisch Bentley-detail: in de stoelen worden verschillende soorten schuim gebruikt.
Mobiel kantoor
Standaard in de Flying Spur is een hoogwaardig infotainmentsysteem met navigatie, Bluetooth en 8 inch kleurenscherm. Uitgebreid en verbeterd is de nieuwe Multi-Media Specification. Dat biedt voortaan nog meer online-mogelijkheden waaronder een WiFi-hotspot dat via twee grote 10 inch beeldschermen achterin te bedienen is. Bovendien is de Flying Spur ongekend stil. Bentley gebruikt speciaal akoestisch glas dat geluiden van buitenaf zo veel mogelijk tegenhoudt. Ook het uitlaatsysteem is daartoe onder handen genomen. Bij 3.000 tpm ligt het geluidsniveau maar liefst 12 dB lager dan zijn voorganger. Verder is het comfort naar een hoger plan getild aan de hand van onderstelgeluiden die met een kwart zijn gereduceerd. Sowieso rijdt de Flying Spur een stuk gemoedelijker dan voorheen. De veren zijn tot 13% minder stijf en bij de stabilisatorstangen loopt dit op tot 15%. De carrosserie daarentegen is aanzienlijk stijver, wat trillingen tot een minimum reduceert, terwijl het wagengewicht met 50 kg daalde. Alle kleine beetjes helpen, zeg maar, want het totaalgewicht bedraagt alsnog een gigantische 2,5 ton.
V8 en W12
Voorin de lange neus van de Flying Spur in eerste instantie een fijngeslepen oudgediende en later nog een nieuwkomer. De 6.0 liter twinturbo-W12, mét Speed-configuratie, kennen we al langer en wordt gekoppeld aan een nieuwe achttraps automatische ZF-transmissie. Het vermogen van 625 pk en riante koppel van 800 Nm zorgen voor een acceleratie van 0 naar 100 km/h in 4,6 seconden. De topsnelheid bedraagt 322 km/h. Gevalletje Britse humor is het vermelden van het brandstofverbruik (alsof dat ertoe doet). Dat ligt gemiddeld op 14,7 l/100 bij een CO2-uitstoot van 343 g/km. Een troost: de brandstoftank is 90 liter groot! De andere motor, de nieuwe 4.0 liter V8, volgt in later stadium. Specificaties daarvan volgen nog.
De nieuwe Bentley Flying Spur debuteert op de Autosalon van Genève. Bestellen kan nu al, maar de prijzen moeten nog volgen. Maar als je daar naar moet vragen…