19 februari 2013 - Met standaard 590 liter is de Skoda Octavia Hatchback momenteel de grootste pakezel in z'n klasse (en zelfs daarbuiten). Moet je nagaan hoe gigantisch de nieuwe Octavia Combi dan wel niet moet zijn"¦
Nou, ruim. Heel ruim. Skoda zelf spreekt over een ‘ruimterecord’ en dat zou wel eens waar kunnen zijn. De nieuwe Skoda Octavia Combi is 90 millimeter langer en 45 millimeter breder dan zijn voorganger, terwijl de wielbasis met bijna elf centimeter toenam. Door de toegenomen buitenmaten profiteren de achterpassagiers volgens de metingen van 73 millimeter meer beenruimte. Maar de hoeveelheid bagageruimte is toch wel het indrukwekkendst. Standaard bedraagt die maar liefst 610 liter. Met de rugleuningen van de achterbank platgelegd is dit zelfs 1.740 liter. Dat is weliswaar niet zoveel als de Superb Combi, maar zonder enige twijfel veruit de grootste hoeveelheid in de (prijs)klasse waarin de Octavia opereert.
Gemak dient de mens Op de achterzijde na is de Combi uiteraard (technisch) identiek aan de eerder geïntroduceerde Octavia Hatchback. Ook de Combi is verkrijgbaar met een waslijst aan zaken die het leven van de (praktische) automobilist makkelijker maken. Tot de ‘Simply Clever’-features behoren zoal een preventiesysteem om de verkeerde brandstofsoort te tanken, talrijke bagagehaken, houders voor flessen en mobiele apparaten, de bekende ijskrabber in de tankdop en ruimte voor het veiligheidsvest onder de bestuurdersstoel. Ten opzichte van de vijfdeurs hatchbackuitvoering voegt de Combi daar nog een aantal items aan toe. Een voorbeeld daarvan is de mogelijkheid tot het ontgrendelen van de rugleuning van de achterbank na een simpele druk op de knop in de kofferruimte. Ook het vervoeren van zeer lange voorwerpen is mogelijk door de rugleuning van de voorste passagiersstoel neer te klappen. Onder de dubbele laadvloer is er overigens ruimte gereserveerd voor de afdekhoes en langsdragers.
Motoren Het geleverde motorenprogramma van de Octavia Combi omvat meerdere benzine- en dieselmotoren. Het benzinegamma trapt af met de 1.2 liter met 105 pk en 175 Nm, standaard gekoppeld aan een manuele 6-bak. Een DSG-automaat zal optioneel zijn. Hoger op de ladder staat de 1.4 TSI, goed voor 140 pk en 250 Nm, maar zonder cilinderuitschakeling. Die geavanceerde VAG-motor is vooralsnog niet aan Skoda toebedeeld. Sterkste benzine - totdat de RS-uitvoering verschijnt – is de 1.8 TFSI. Die levert maximaal 180 pk.Dieselliefhebbers kunnen kiezen uit de conventionele 1.6 TDI met 90 of 105 pk of de extra zuinige en schone 1.6 TDI GreenLine. Die motorisering levert 110 pk en zou met een beetje hulp en inzet van de Skoda-fabriek in aanmerking kunnen komen voor 14% bijtelling. Zeker is dat overigens nog niet. Verder bestaat het dieselpalet nog uit de 2.0 TDI die 150 pk en 320 Nm weet op te wekken.
Showroom Op 22 maart staat de nieuwe Skoda Octavia Hatchback bij de dealer. Tegen het ingaan van de zomer volgt de Combi. De prijzen van zowel de Hatchback als de Combi worden begin maart bekendgemaakt, al heeft Skoda al door laten schemeren dat de richtprijs rond de 21 mille zal bedragen (Hachtback).
Meer weten over de nieuwe Skoda Octavia Combi, daarvoor verwijzen we je graag naar ons uitgebreide artikel over de Octavia Hatchback en onze rijimpressie.