zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
autonieuws
 

Het volgende pk-monster: de Audi RS 7

 

14 januari 2013 - Tegenhangers van zinloos geweld op vier wielen moeten vandaag wel kniezend naar hun beeldscherm staren. Waarschijnlijk hebben ze deze zelfs al foeterend op zwart gezet. Voor zij met kokende benzine in het bloed: hier is het volgende nieuwe pk-monster, de Audi RS 7.

Aan compensatie voor hybrides en andere alternatieve, overdreven menslievende aandrijflijnen geen gebrek. Na de Corvette C7 en de Jeep Grand Cherokee SRT is de Audi RS 7 de zoveelste nieuwkomer met meer dan 400 paardenkrachten aan boord. Om precies te zijn weet het nieuwste model van het 30 jarige quattro GmbH maar liefst 560 pk op te wekken. We drukten ons dus tamelijk nog bescheiden uit.Al die terughoudendheid heeft bij de nieuwe RS 7 geen enkele zin, want de Audi schreeuwt in alles uit dat stilstaan niet zijn ding is, al oogt hij in rust minstens zo heldhaftig als dat wanneer de wielen heftig draaien. Als RS werpt het model zo’n beetje alle elegantie van de A7 Sportback van zich af. Potige bumpers, uitgeklopte wielkasten, brede zij-skirts en standaard 19 inch met daarachter eventueel carbon-keramische remschijven laten er geen twijfel over bestaan dat dit de dikste en snelste A7 in de familie is. Niet genoeg brutaliteit? Audi laat weten dat er diverse stylingpakketten met koolstofvezel details optioneel te bestellen zullen zijn.



Niezen
Vind je die 560 pk al indrukwekkend? Nou, ga dan maar even zitten voor het maximumkoppel die de 4.0 liter V8-twinturbo in de motorsteunen uitblaast. De RS 7 nam geen genoegen met minder dan 700 Nm. Bij een lage 1.750 Nm bereikt deze al z’n piek en weet dit vast te houden tot aan het rood (6.700 tpm). Ook zonder de standaard 8-traps automaat had dat lekker schakellui rijden betekend.Met zoveel vermogen weten kenners ook al wel hoe snel de RS 7 ongeveer naar 100 km/h knalt: één keer niezen, met inbegrip van het opkomen van de eerste neuskriebels. Voor de cijferfreaks volstaat 3,9 seconden. De topsnelheid is naar Duits gebruik afgeregeld op 250 km/h, maar 305 km/h kan ook na het bestellen van het Dynamic Package. Quattro-vierwielaandrijving is uiteraard standaard. Een sportdifferentieel en een sportuitlaat met speciale ‘soundkleppen’ voor meer auditief genot zijn optioneel.

Cilinderuitschakeling
Ondanks het opwekken van gigantische krachten is de RS 7 best goedgezind voor mens en natuur. De achtcilinder beschikt namelijk over Cylinder on Demand. Bij lage belasting en toerentallen worden automatisch vier cilinders ‘uitgeschakeld’ waardoor de motor spaarzamer omspringt met benzine. Wie rustig rijdt zou uiteindelijk net geen 10 liter benzine per 100 kilometer moeten verstoken volgens Audi.

Uitrusting en opties
Van een Audi die zeker minimaal anderhalve ton gaat kosten mag je verwachten dat deze in de slappe was zit. Dat doet de RS 7 dan ook. Tot de complete standaarduitrusting behoort naast het stoere uiterlijk ook LED-koplampen, MMI navigatie plus, parkeerhulp plus, automatische vier-zoneairconditioning, cruise control en het Bose-sound system. Tegen meerprijs, maar zeer interessant claimt Audi is Bluetooth online autotelefoon. Hiermee komen online diensten onder handbereik.Ook een mobiele hotspot is geïntegreerd waarmee via smartphones, tablets en andere mobiele apparaten gebruik gemaakt kan worden van het internet.Andere opties die Audi graag uitlicht zijn Dynamic Ride Control (variabel instelbare dempers), Dynamic Steering, het Advanced Sound System van Bang&Olufsen en het head-up display dat belangrijke gegevens op de vooruit projecteert. Daarnaast is er een uitgebreid aanbod van geavanceerde assistentiesystemen zoals parkeerassistent, de nachtzichtassistent en Audi side assist (dodehoeksignalering).De Audi RS 7 Sportback wordt na de zomer op de Nederlandse markt verwacht. Z’n vanafprijs volgt nog. Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com

 
 Doorsturen   Reageer

 

Laatste autonieuws

  Mercedes-AMG EQS 53 is een olifant. Maar wel een snelle olifant.
  Skoda voert druk op Volkswagen op met Enyaq iV Coupé
  Dit is de volledige elektrische Mercedes EQE! Denken we ...
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10