11 januari 2013 - Nog deze maand krijgen de vijfdeurs i30 en i30 Wagon versterking van de sportiever ogende driedeurs carrosserievariant. Zodoende heeft Hyundai nu ook het verkrijgbare motorenpalet en de daaraan gekoppelde prijzen bekend gemaakt.
Buiten het feit dat het model over twee portieren minder beschikt, wijkt de 3-deurs Hyundai i30 ook op enkele details af van de vijfdeurs en Wagon. Zo is de grille anders door een matzwarte dwarsbalk en bevat de driedeurs i30 over een lagere en meer geprofileerde voor- en achterbumper alsmede een sterker oplopende taillelijn. In het interieur kenmerkt het model zich door een nieuwe cognac kleurstelling voor diverse interieurdetails zoals de stoelen, versnellingspook en armsteun. Desgewenst kan er ook gewoon voor zwart worden gekozen.
Uitvoeringsniveaus
De 3-deurs Hyundai i30 wordt geleverd in drie uitvoeringsniveaus. Onderaan de ladder staat de i-Drive, maar die is standaard al behoorlijk rijk aangekleed. Tot de uitrusting behoort zoal mistlampen voor, LED-dagrijverlichting, centrale deurvergrendeling met afstandsbediening, elektrische ramen, elektrisch verwarmbare en verstelbare buitenspiegels, stuurwielbediening voor de audio, Hill-start Assist Control, ABS en ESP met Vehicle Dynamic Controll. Instappen kan vanaf € 17.995,-.
Duizend euro duurder dan het basismodel is de i-Drive Cool, en die meerprijs kan volledig op het conto geschreven worden van de aan boord zijnde airco. De rest van de uitrusting is krek eender aan dat van de Cool-loze i-Drive.
De topversie heet i-Magine en beschikt bovenop de uitrusting van de i-Drive Cool over extra’s als Flex-steer (met modi: Comfort, Normal en Sport), een Bluetooth-carkit, parkeersensoren achter, navigatiesysteem met achteruitrijdcamera en 5 jaar lang kaartupdates (MapCare), lichtmetalen 16 inch velgen, privacy glass en aluminium pedalen. De vanafprijs bedraagt € 22.995,-.
Diesels
Dieselen kan met een 1.6 liter viercilinder met 128 pk en 260 Nm waarvan instappen kan vanaf € 20.495,-. Sprinten naar 100 km/h doet de diesel in krap tien seconden en tegenover deze prestaties staat een gemiddeld verbruik van slechts 3,7 l/km. De CO2-uitstoot is vastgesteld op 97 g/km en 20% bijtelling bij zakelijk gebruik. De benzinemotor verbruikt gemiddeld 5,0 l/km en valt met een emissiewaarde van 118 g/km valt ook in deze belastingcategorie. Schakelen verloopt normaliter via een handbak. Een zestraps automaat is standaard, maar in het geval van de 1.6 GDI-benzine beschikt de driedeurs Hyundai i30 dan niet over het Blue –pakket (start-/stopsysteem, banden met een lage rolweerstand en een efficiënt dynamo-managementsysteem).Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com