11 januari 2013 - Renault betreedt het segment der compacte crossovers met deze Captur. Gebaseerd op de nieuwe Clio vormt de Captur een goed voorbereide aanval van Renault op een steeds populairder wordend segment. Hier de eerste details.
Een geheim was de komst van de Captur al lange tijd niet meer. Renault liet al eerder doorschemeren de Modus te vervangen door een crossover met gelijkwaardige afmetingen als de Nissan Juke. En dat blijkt wel heel nauwkeurig genomen. De Captur meet 4,12 meter van voor- tot achterbumper en is daarmee exact even groot als zijn Japanse broertje. De nieuwe Renault valt daarmee in het B-segment en is het een rechtstreekse rivaal van de Juke. Maar ook de Opel Mokka, Chevrolet Trax en de Peugeot 2008 komen in het vizier, stuk voor stuk auto´s die de sportieve eigenschappen van populaire crossovers als de Qashqai, Sportage en ix35 doorvertalen naar een lager segment.
Crossover
Met de Captur maakt Renault naar onze mening enigszins een valse start. Begrijp ons niet verkeerd, het model oogt lekker stoer en is zonder twijfel een crossover, maar we linken de naam Captur aan een twee jaar geleden gepresenteerde conceptcar van de Fransen die in de verste verte niets met deze Captur te maken heeft. Nou ja, behalve de carrosseriekleur dan. Desondanks zijn we tot dusver best te spreken over de werkzaamheden van Laurens van den Acker en zijn team. Het nieuwe Renault-gezicht is nog wat meer aangezet, voorzien van wat stoere kunststof opzetstukken en voilà, een Clio-achtige crossover is geboren. Optioneel is het dak in een contrasterende kleur uit te voeren.
Klein, maar zuinig
Aangezien de Captur op hetzelfde onderstel als de Clio staat verwachten wij een soortgelijk, volwassen rijgedrag. Dat geldt evenzo voor het motorengamma, dat zal bestaan uit de nieuwe driecilinder benzinemotor en de 1.5 dCi, beiden 90 pk sterk. Reken bovendien op het Renault R-link touchscreen systeem en volgens de Fransen een interieur dat modulair in te delen is.
Debuut in Genève
De details over de Captur houdt Renault voorlopig nog graag voor zichzelf. Die volgen tijdens zijn presentatie op de Autosalon van Genève 2013. De marktintroductie staat voor de zomer gepland.