zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
autonieuws
 

Lamborghini Sesto Elemento nadert productiestadium

 

7 januari 2013 - De enigzins op de Gallardo gebaseerde Sesto Elemento is de ultieme Lamborghini en wellicht zelfs het schoolvoorbeeld voor alle (toekomstige) supersportwagens. Menigeen dacht dan ook dat het bij een concept bleef, maar niets is minder waar. De Sesto Elemento staat op het punt in (beperkte) productie te gaan.

Een drooggewicht van 999 kilogram bij een maximumvermogen van 570 pk, opgewekt door de atmosferische V10 uit de LP 570-4 Superleggera, en daardoor een specifiek vermogen van 1,75 kg/pk. Het is een waarde die alleszeggend is over de prestaties van de Sesto Elemento. Bekenden binnen de motorfietswereld weten al meteen dat deze Lamborghini tot de snelsten der aarde zal behoren. Een geschatte acceleratietijd naar 100 km/h in 2,5 seconden bevestigd dit enigszins, maar naar verwachting is deze verbluffende knaltijd niet het meest imponerende aan de Sesto Elemento. Dat is zo’n beetje elk schroefje, boutje, moertje. In het kort komt het erop neer dat de Sesto Elemento slechts een geraamte is met daaromheen een carrosserie van wat lijkt de perfecte Gallardo te zijn. De Sesto Elemento weegt geen gram teveel, en daarvoor is veelvuldig gebruikgemaakt van koolstofvezel. Tot aan de stoelen toe.



90% carbon
Omdat de V10-motor achterin ruwweg al zo’n 250 kg moet wegen, is enigszins voor te stellen hoe weinig speelruimte Lamborghini heeft gehad om de Sesto Elemento niet meer te laten wegen dan 999 kilogram. De toepassing van veel carbon is dus pure noodzaak, maar enkel carbon bleek niet voldoende om de auto stijf genoeg te maken voor de beoogde prestaties. Daarom is er ook veel CFRP, een met koolstofvezel versterkt kunststof, gebruikt. Echter alleen daar waar nodig, zoals delen van het chassis, de kreukelzones en enkele delen van de carrosserie. De monocoque, het zitgedeelte, en het voorste (sub)frame is 100% koolstofvezel.

Maatwerk
Het productiemodel, waarop momenteel de puntjes op de i worden gezet, blijft voor 95% trouw aan het concept uit 2010. Enkel het interieur lijkt iets ‘allerdaagser’ geworden, maar de verschillen zijn echt minimaal. Dat elk van de maximaal 20 te bouwen exemplaren weer uniek is komt doordat de sportstoelen speciaal op maat worden gemaakt voor de eigenaar. Een ander persoon zal minder gegoten zitten. Perfectie uit zich ook in de grondige kwaliteitscontrole die elke Sesto Elemento ondergaat. Zo wordt de auto op een eigen unieke ‘productielijn’ gebouwd en tijdens de laatste controle aan de hand van liefst 24 speciale lampen gecheckt op imperfecties.

2 miljoen
De eerste Lamborghini Sesto Elemento is inmiddels van alle benodigde vloeistoffen voorzien en gestart voor een testrun. Binnenkort zullen de uitgebreidere en officiële tests worden ondergaan en zullen we te weten komen waartoe de auto daadwerkelijk in staat is. Een ding is vrijwel zeker: de vraagprijs van zo’n twee miljoen euro komt niet uit de lucht vallen.Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com

 
 Doorsturen   Reageer

 

Laatste autonieuws

  Mercedes-AMG EQS 53 is een olifant. Maar wel een snelle olifant.
  Skoda voert druk op Volkswagen op met Enyaq iV Coupé
  Dit is de volledige elektrische Mercedes EQE! Denken we ...
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10