19 december 2012 - Met de 320d EDE Sedan heeft BMW potentiële klapper in huis, want bij zakelijk gebruik dient er slechts 20% bijtelling afgedragen te worden. Knap is dat dit voor de Touring-variant ook geldt. En van die laatste zijn nu de vanafprijzen bekendgemaakt.
Terwijl de BMW 320i EDE ook met 20% bijtelling te rijden is, valt deze als Touring helaas buiten de boot. De dieselende 320d EDE Touring daarentegen valt, evenals de eerder gepresenteerde sedanvariant, wel in deze aantrekkelijk bevonden bijtellingsklasse. En daarmee is BMW uniek in de hogere middenklasse.
Prijzen
BMW vraagt minstens € 41.900,- voor de 320d EDE Touring en daarmee is het model zo’n € 1.500,- duurder dan de sedanvariant. Standaard is er een manuele 6-bak aanwezig en in combinatie met deze transmissie zou de 163 pk sterke 2.0 liter viercilinder in theorie niet meer verbruiken dan slechts 4,3 l/100 km. De gemiddelde CO2-uitstoot ligt op 112 g/km. In combinatie met de optionele 8-traps automaat liggen het verbruik en de uitstoot zelfs nog lager, maar de geavanceerde techniek van de automaat vraagt natuurlijk om gecompenseerd te worden. Zodoende bedraagt de meerprijs € 2.300,-.
Verschil maandlasten
Tenslotte nog even een vergelijk: indien de 320d EDE Touring in de hoogste bijtellingscategorie van 25% zou vallen, zou het maandelijks af te dragen heffingsbedrag maar liefst € 175,- hoger liggen. Ten opzichte van de reguliere 320d Touring zou het verschil nog groter zijn, maar de dieselmotor daarvan is weer niet geknepen en levert zodoende meer vermogen, namelijk 184 pk. Het voordeel van BMW´s inspanningen is dus meteen in de portemonnee te merken!Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com