21 november 2012 - Nissan heeft de elektrische Leaf vernieuwd. Voor het ontdekken van de uiterlijke aanpassingen is een vergrootglas nodig, maar de nadruk lag dan ook vooral op het verfijnen van de techniek.
De Leaf heeft nog niet dat gebracht wat Nissan ervan had gehoopt. De ontwikkeling van de elektrische auto staat feitelijk ook nog in de kinderschoenen en het Japanse merk geeft daarom niet zomaar op. Er valt nog veel progressie te boeken met de Leaf en die verbeteringen bestaan vooralsnog uit een lichtere en kleinere elektromotor en een eveneens lichtere accubehuizing. Alleen al hiermee werd een gewicht van 80 kilogram bespaard. Verder is de bagageruimte met 40 liter vergroot naar 330 liter door de oplaadunit elders in de auto onder te brengen.
Grotere actieradius
Het voornaamste struikelblok om elektrische auto’s links te laten liggen is hun beperkte actieradius. Ook de Leaf kampt daarmee, maar Nissan heeft vooruitgang geboekt met het eerder aangehaalde gewichtsverlies en het doorvoeren van kleine updates aan de aandrijflijn, de klimaatregeling, verwarmbare stoelen en het verwarmbare stuurwiel. Die laatste verbruiken allemaal minder energie en dat heeft de theoretische actieradius van de Leaf onder aan de streep doen vergroten naar 230 km. Dit was 160 km.
Nieuwe kleuren
Uiterlijke verschillen met de prefacelift zijn er nauwelijks. Nieuw zijn de LED-koplampen en er zijn drie nieuwe lakkleuren: Dark Metal Gray, Brilliant White Pearl en White. In het interieur heeft Nissan gewerkt aan de Around View Monitor en het audiosysteem van Bose. Nieuw in de optielijst zijn lederen stoelen.Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com