5 november 2012 - Het is officieel: Renault Sport en Caterham gaan samen sportauto's bouwen. Daarmee wordt een droomhuwelijk beklonken want beide bedrijven worden bejubeld om hun producten. De eerste liefdesbaby zal de reïncarnatie van de befaamde Alpine zijn.
De Caterham Group zal een aandeel van 50% krijgen in het nieuw opgerichte Société des Automobiles Alpine Renault, een bedrijf dat momenteel nog volledig in handen is van Renault SAS. De oprichting zal officieel in januari 2013 plaatsvinden en tot stand komen dankzij steun van de Franse staat en de Regio Haute-Normandie.
Eigen weg
Hoewel beide partijen geen concrete uitspraken doen over en hoeveel sportauto’s er komen gaan, moet de eerste liefdesbaby binnen drie à vier jaar verwekt zijn. Alle tekenen wijzen erop dat dit het productiemodel van de Alpine A110-50 is. Renault belooft zich hard te maken dat ieder gemeenschappelijke sportauto ‘de essentie van Alpine uitdraagt, een auto die de passie voor sport opnieuw doet herleven en zowel opvallend als opzienbarend is’. Caterham deelt deze visie maar zal de in samenwerking ontwikkelde auto’s wel onder haar eigen naam op de markt brengen. Toyota en Subaru deden zoiets al eerder met de GT86 en BRZ.
Dieppe
Op een nieuwe gemeenschappelijke Engineering Afdeling zullen Renault en Caterham ieder hun expertise en talenten op het gebied van techniek inbrengen, onontbeerlijk bij de ontwikkeling van nieuwe producten. De noodzakelijke technische en industriële investeringen zullen 50/50 worden verdeeld zodat ook daadwerkelijk sprake is van samenwerking.
"De samenwerking met Caterham is belangrijk voor de Renault Groep. We willen al heel lang een sportauto ontwerpen met Alpine-DNA en het lijkt erop dat deze ambitie nu weer een stapje dichter in de buurt van de verwezenlijking komt. Het biedt ook nieuw toekomstperspectief voor onze fabriek in Dieppe en mogelijkheden voor de ontwikkeling van de expertise die deze productiefaciliteit van Alpine van oudsher heeft."Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com
Aardig artikel. Ik vraag me echter of in hoeverre het feit dat de Franse overheid subsidie verstrekt een rol speelt bij de 'investeringen'. Het lijkt er op dat dit ook de reden is dat er tot januari 2013 wordt gewacht (nieuwe subsidies). De vraag is of zo'n subsidie gedreven huwelijk dan uiteindelijk ook daadwerkelijk tot een mooie auto kan leiden.