2 november 2012 - We dachten dat het prestatieplafond van de GT-R inmiddels wel was bereikt. Niet dus. De Nissan-ingenieurs hebben toch nog ruimte voor verbetering gevonden en zo is de Japanse volbloed weer wat beter en sneller dan hij al was.
Na talloze modificaties door de jaren heen is het vanzelfsprekend dat de sprongen die Nissan nog maakt met de huidige generatie GT-R niet enorm groot meer zijn. Het vermogen van 550 pk en 632 Nm blijft onveranderd en zo ook de knaltijd van 0 naar 100 km/h in ruwweg drie seconden. Toch krijgen de menselijke zintuigen het nog zwaarder te verduren achter het stuur van de nieuwste GT-R. Want wat de technici hebben gedaan is de gaspedaalreactie verbeterd door onder meer nieuwe injectoren en kleine veranderingen aan de turbo’s. Met name in het middengebied en de hoogste toerenregionen reageert de GT-R van modeljaar 2013 nog alerter op commando’s. In lijn met deze aanpassingen zijn ook de dempers op scherp gezet en is het chassis stijver gemaakt voor nóg hogere bochtsnelheden, of zeg maar gerust G-krachten als je het over GT-R hebt.
Lente 2013
Nissan beweert dat de verbeteringen significant hebben bijgedragen aan de prestaties van hun supersporter. Zelf ervaren? Dat kan vanaf volgend voorjaar. Dan arriveert de GT-R van 2013 namelijk bij de dealers. Er zijn opnieuw twee uitvoeringen verkrijgbaar zijn, de speciale Track Edition daargelaten. De Premium Edition vormt het instapmodel en is vanaf 2013 optioneel te verkrijgen met two-tone interieur. Rood is daarbij de accentkleur. De GT-R Black Edition is ook weer van de partij en voortaan uitgerust met een nieuw stuurwiel. Recaro-stoelen met een behuizing van carbon zijn af fabriek tegen meerprijs verkrijgbaar. Prijzen volgen nog.Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com