26 oktober 2012 - 'Ieder nadeel heb z'n voordeel' zou een zekere heer Cruijff zeggen. Maar andersom geldt dat evengoed. Begin deze week besloot Ford haar fabriek in het Belgische Genk te sluiten om zich alvast in te dekken tegen de teruglopende Europese verkopen. Deze actie heeft er echter ook toe geleid dat de nieuwe Mondeo pas eind 2014 van de band rolt.
Een maand geleden kon het personeel van de Ford´s fabriek in Genk nog opgelucht ademhalen. Na enige onrust over een vermeend saneringsplan kregen ze uit Detroit te horen dat de bouw van de nieuwe Mondeo toch aan hen werd gegund. Echter gisteren werd naar buiten gebracht dat de fabriekspoort alsnog op slot gaat en dat de bouw van de nieuwe Mondeo waarschijnlijk overgeheveld wordt naar Valencia in Spanje. Zo’n 4.500 mensen verliezen hierdoor hun baan en indirect (bij leveranciers) wellicht nog meer.
Eind 2014
In Valencia laat Ford ook de C-Max bouwen. En om daar straks ook de nieuwe Mondeo te gaan produceren moeten de Spaanse productielijnen hiervoor gereed gemaakt worden. Dat kost tijd. Liefst anderhalf jaar zelfs waardoor de introductie van de nieuwe Mondeo op z’n vroegst pas in de tweede helft van 2014 plaats zal vinden. Aanvankelijk zou het model medio volgend jaar in de showrooms staan. Op de geplande levering van de overige (nieuwe) modellen van Ford heeft de sluiting van Genk geen negatief effect.Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com